Veckans topplista v.8 – Feminism

I Veckans topplista hos Johannas Deckarhörna ska vi fokusera på feminism. Det är ju ett oerhört brett tema, men jag tänker att jag kommer att blanda lite. Böcker med starka kvinnliga karaktärer, böcker med feministiskt tema och böcker som jag tycker att man ska läsa för att känna power. Finns en liten risk att jag inte kommer att hålla mig till fem böcker här, känner jag.

20181204_223032_0000

  1. Drakens Dotter – Resans Början och Drakens Dotter – Viljornas Krig av Ulrica Edvinsson Sundin. En normkritisk fantasyserie som har starka kvinnliga och känsliga manliga karaktärer som både är värd att läsas i sig och som pepp-läsning om man vill ha annat än stereotyperna.
  2. Precis som förra veckan vill jag tipsa om Leif Selanders serie Väringasagan med böckerna Svekens tid, Fruktans tid och Föreningens tid. Bra att också få ett historiskt perspektiv på ojämställdhet och hur olika könen har haft det genom tiderna.
  3. För att få ett perspektiv på hur feminism ser ut i andra länder finns flera böcker. Ifjol läste jag Konsten att vara en kvinna av Caitlin Moran och även om jag absolut inte håller med om allt hon skriver tycker jag att det finns många bra poänger i den boken. Man får också tänka på att den har ett par år på nacken. Caitlin Moran har också skrivit flera böcker, men dem har jag inte läst än.
  4. Ta det som en man av Hampus Nessvold lyssnade jag på nu i dagarna. Också viktigt att tänka på att feminism inte bara har med kvinnor att göra, trots namnet (en helt annan diskussion som absolut inte tas upp här) utan att det här med könsroller också påverkar männen och alla som inte passar in innanför den lilla ramen som finns. Hampus egen uppläsning av boken är också super, älskar alla hans betoningar.
  5. Brev till en nybliven förälder: ett feministiskt manifest i femton punkter av Chimamanda Ngozi Adichie. Ännu ett bra exempel på bok att läsa för att få en inblick i feminism i andra länder och deras kamp. Det här är dessutom en relativt kort och lättläst bok som alla kan klara av att läsa.

Lite andra tips som jag faktiskt inte har läst än, men är väldigt sugen på:

Ja jag har mens, hurså? av Clara Henry. Jag arbetar stenhårt med att försöka få bort tabun från mig själv när det kommer till mens och har sagt menskopp jag vet inte hur många gånger under det senaste året bara för att jag alltid har minst ett barn med som sällskap på toaletten. Den här boken känner jag att jag behöver läsa för min egen del.

Mot framtiden : En simpel guide till att krossa patriarkatet av Clara Henry. Det här är lite samma sak. Jag tror på böcker som riktar sig mer mot ungdomar som bra och lättlästa, och förhoppningsvis lättförståeliga, ingångar till feminism, patriarkatet och som tankeställare. Den här stod jag och höll i på biblioteket för ett par dagar sedan, men måste nog ändå vänta lite och beta av övrig lista en del först (alternativt ta ljudboken eller e-boken).

Om feminism av Lena Gemzoe. För den som är lite mer van vid akademisk text och kanske också vill läsa lite mer än bara grunderna.

Har du ingen humor? En snabbguide till jämställdhet av Katarina Wennstam. Den här fick istället följa med hem från biblioteket så jag kan tumma lite på den ibland. Det här är viktigt. Det där som ses som ”ofarligt” och harmlöst, men som inte alls är det egentligen.

Me too: Så går vi vidare. Röster, redskap och råd med Alexandra Pascalidou som redaktör. Me too är en otrevlig men nödvändig ögonöppnare, den här boken kan säkert ge mycket förståelse och tankeställare.

13 reaktioner till “Veckans topplista v.8 – Feminism

    1. Den var lättläst och väldigt rolig. Såklart inte allt stämmer överens med vare sig dagens tankar eller hur det är för kvinnor i Sverige, eftersom den är från Irland men ändå klart värd med en hel del skratt och många tankeställare.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.