Olikhetsutmaning – vänner & fiender

Hos Enligt O handlar veckans olikhetsutmaning om vänner och fiender. Det passar utmärkt i det här hushållet där det finns två små vänner som konstant ska ha samma leksak och gärna gruffar lite på varandra och en lite större som har kommit in i treårstrotsen med full fart.

I Doktor Glas av Hjalmar Söderberg är Glas fiende med Pastor Gregorius, utan att pastorn vet om det. Det är en sån där historia som är ganska läskig egentligen. Vem vet hur många fiender en har som lurar i bakgrunden?

I Leif Selanders trilogi Väringasagan (Svekens tid, Fruktans tid, Föreningens tid) kan vi se vikten av vänskap som faktiskt kan vara skillnaden mellan liv och död men också hur fort vänner kan bli fiender.

Annars gillar jag vän-ligan i Kalla mig Amanda av Josefine Sandblom. De påminner mig lite om Sex and the city, som ju också är ett bra väntips. Roligt blir det ju också eftersom skådespelarna inte var vänner utanför inspelningen.

Nu har jag inte hunnit skriva om den än men jag skulle absolut inte vilja vara fiende till Cecil Winge i 1793 av Niklas Natt och Dag. Maken till någon som kan göra livet surt för en vet jag inte om jag har skådat. Skulle förresten inte vilja vara fiende till Natt och Dag heller, för han skulle nog kunna skriva ihjäl en på de allra mest kreativa sätten. 😉

olikhet

6 reaktioner till “Olikhetsutmaning – vänner & fiender

  1. Doktor Glas är sannerligen en speciell bok. Jag skulle vilja läsa Bengt Ohlssons bok Gregorius, som är en parafras på Doktor Glas, där pastor Gregorius berättar sin version av händelserna.
    1793 ligger i min läshög.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.