Olikhetsutmaning – frisk och sjuk

Hos Enligt O handlar den här veckans olikhetsutmaning om frisk och sjuk.

Förutom alla sjukhusserier (älskar Scrubs. Älskar musikalavsnittet!) som såklart kan komma till åtanke är det nog böcker jag kan komma att tänka på när det handlar om något sjukt. Friskhet är svårare för mig att reflektera kring känner jag, men allt det där sjuka har väl något friskt runt sig för att visa på hur sjukt det är.

Fredrik Backmans Och varje morgon blir vägen hem längre och längre handlar om att bli gammal och förändras och jag kommer ihåg hur jag läste den här på Fredrik Backmans blogg och grät floder. Jag förlorade min farmor långt innan hon gick bort. Hon kom inte ihåg oss och förändrades totalt och det var riktigt jobbigt att se. Den här historien påminde mig så mycket om henne, som jag minns det.

Pappa spöke är sjuk i Pappa är sjuk, sa Lilla spöket Laban av Inger Sandberg och jag kommer ihåg den här både som bok, som film och som teater. Pappa spöke är så pass sjuk att han ändrar färg och tycker att det är hiskeligt. Ett bra sätt att tackla att föräldrar kan bli sjuka tycker jag.

Världen är sjuk i E.P Ugglas Första hösten – Blå gryning och måste räddas. Dystopier handlar ofta om det, har jag för mig. Den här har satt sig som ett riktigt hjärnspöke hos mig. Vad händer när något vi håller på att peta i slår fel ut? Vem ska liksom rädda oss från oss själva?

Ska vi gå lite djupare finns ju också sådana böcker som behandlar sjuka strukturer, både på barnnivå och vuxennivå. Här finns till exempel Sandbergarna med bland annat Svart och Vit och alla de andra som handlar om hur det är när alla är lika och möter någon som är olika. Favoriten här måste dock vara Gerd Brantenbergs Egalias döttrar som är ett tvärtomsamhälle där kvinnorna regerar, männen måste göra sig fina och bära ph (penishållare). Det är länge sedan jag läste den, men den finns kvar i huvudet och är en av favoriterna från min ungdom. Jag borde kanske läsa den igen.

8 reaktioner till “Olikhetsutmaning – frisk och sjuk

  1. Egalias döttrar är så jäkla bra! Kan vara en ögonöppnare, jag har lånat ut mitt ex ofta och alltid fått fina reaktioner. Det blir så uppenbart hur sjukt vårt samhälle fungerar många gånger, just i relation till kön.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.