Bokbloggsjerka 30 juni – 3 juli

Nya frågan av Annika i bokbloggsjerkan är: Vem tycker du är Sveriges bästa författare (just nu, eller genom tiderna)?

Jag kan ärligt erkänna att jag inte läser särskilt mycket av svenska författare. Astrid Lindgren såklart, för hon fick mig att tycka om böcker som ung. Jag kommer ihåg hur jag låg vaken och läste ut Bröderna Lejonhjärta på en natt, och somnade nog inte förrän närmare 5.00.

Ska jag se till de senaste åren måste jag nästan kontrollera mina läslistor. Då finns det ett par författare som jag har läst flertalet böcker av: Fredrik Backman, Camilla Davidsson och Sara Lövestam. Jag gillar dem alla tre väldigt mycket. Av helt skilda anledningar:

Fredrik Backmans poetiska språk, hans känslosamhet och hur lätt han ger sina karaktärer känslor och personligheter med väldigt få ord.

Camilla Davidssons historier, älskar att följa Emma, även om jag blir tokig på henne ibland.

Sara Lövestam pga språket, hands down. Hon har min humor, och lyckas få böcker om språk roliga, dessutom  var den roman jag läst av henne under det här året väldigt bra, inte förutsägbar och faktiskt också förvånande många gånger.

Det här blev inte lätt hörni, men det är ju inte en lätt fråga heller. Jag nöjer mig med att ha lyckats få ner det till fyra. Fyra bra, en som stått sig och tre just nu.

2 reaktioner till “Bokbloggsjerka 30 juni – 3 juli

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.