Skägg – Anette Skåhlberg

Första meningen:  Det var en gång en flicka som var som vilken flicka som helst bland alla flickor på vår jord.

Handling: 
Det var en gång en flicka som var som vilken flicka som helst bland alla flickor på vår jord.

Hon sov och vaknade, åt och skrattade, grät och lekte utan minsta tanke på att bli stor.

Men vad var det som fick henne att rusa ur sängen med ett tjut? Vad var det för konstiga spindelben som ur hakan ville ut?…

Kommentar: Den här boken läste jag för sonen, 2,5 år gammal. Han är lite för liten för boken, och blir trött efter ungefär halva, men jag tror att han kan komma att uppskatta den när han blir äldre. Just nu var han mest imponerad av bilderna, som är väldigt färggranna och roliga och det gick att fråga frågor runt om dem. För tillfället fick jag korta ner texten lite, men det fungerade alldeles utmärkt.

Textstorleken tycker jag är bra, och även typsnittet. Dessa tror jag kommer att kunna hjälpa när han lär sig läsa på egen hand och det gör ju också att det kan kännas som en stor bedrift för ett barn att ha läst 40 sidor, fastän det bara är text på varannan och skriften är stor.

Ska jag se till innehållet är jag ju inte helt målgruppen och sonen är då som sagt lite för liten än. Jag tycker att idén är jätterolig men tycker att den hade kunnat arbetats igenom lite till. Till exempel har jag svårt att förstå varför bara delar av den är på rim, vilket gör att jag tappar högläsningsflytet när det byter stil och jag tror att den hade passat väldigt bra på rim. Men jag tycker väldigt mycket om Skåhlbergs sätt att skriva normbrytande och annorlunda böcker.

Tack till författaren för recex!

Betyg: 3/5

Titel: Skägg
Författare: Anette Skåhlberg (Illustratör: Tomas Paulsson)
Förlag: S.T.O.P.Bok
ISBN:  978-91-88415-39-4
Antal sidor: 39 
Språk: Svenska 
Utgiven: 2017 

20171127_130455.jpg