Lilla Buddha söker lycka – Claus Mikosch

Första meningen:

För länge sen bodde det en liten Buddha i ett land långt bort.

Baksidestext:

Lilla Buddha söker lycka är en tidlös berättelse om vänskap, nyfikenhet och konsten att vara lycklig. Vi får följa med på lilla Buddhas vindlande resa, och i sitt sökande möter och upptäcker han olika landskap, livsstilar och människor – men mest av allt finner han sig själv.

Lilla Buddha är en alldeles egen filur och upptäcktsresande, helt fristående från buddhismen och Buddha. I tretton tänkvärda historier, berättade med känsla och humor, får vi vandra med i det universella sökandet efter lycka.

Berättelsen om lilla Buddha är älskad av läsare världen över och har sålts i mer än 250 000 exemplar i den tyska upplaga. Och har jämförts med Antoine de Saint-Exupérys, Den lille Prinsen, för dess filosofiska – stilla och enkla – betraktelser av livet och mänskliga relationer.

Kommentar:

Lilla Buddha brukar meditera under sitt bodhiträd men han saknar att möta människor. Så han ger sig ut på semester. Under tretton kortare berättelser möter han personer i olika skeden av livet, med olika erfarenheter och olika längtan och av varje person lär han sig något nytt och kan dessutom ge dem sin egen syn på saken.

Lilla Buddha söker lycka kom ut på tyska 2013 och har efter det varit en väldigt omtyckt bok som jämförts till exempel med Den lille prinsen och ger filosofiska betraktelser över hur livet och mänskliga relationer fungerar. Jag har inte läst Den lille prinsen så jag kan inte uttala mig om likheterna böckerna emellan men däremot tycker jag att jag får ungefär samma känsla när jag läser den här boken som när jag läser lite äldre sagor, typ Aisopos fabler eller varför inte en klassiker som Candide? Jag tycker att det är snillrikt att använda sig av samma namn på huvudpersonen som på en person som många vet står för att lycka inte är materiellt.

De tretton kortare berättelserna hänger ihop som i lilla Buddhas resa, men står också bra för sig själva. Om man vill läsa om en särskild så finns det en innehållsförteckning i början av boken och den går att läsa från pärm till pärm lika gärna som det går att slå upp det man behöver läsa om för stunden. Jag tycker själv om att det är ett lugnare och mer ”färglöst” omslag, då det inte drar min uppmärksamhet från själva innehållet.

Språket passar en bred åldersgrupp och jag kan tänka mig att den passar både för yngre och äldre läsare. Det skulle absolut kunna bli en klassiker med tiden, då det känns som att den verkligen har skrivsättet, budskapet och läsbarheten över tid och generationer som krävs för det. Den svenska översättningen av Rebecca Kjellberg är väldigt bra och jag saknar inget för stämning eller läsbarhet.

Betyg: 5/5

Titel: Lilla Buddha söker lycka (Original: Der kleine Buddha auf dem Weg zum Glück)
Författare: Claus Mikosch
Översättare: Rebecca Kjellberg
Format: Danskt band
Förlag: Akt förlag
ISBN: 
978-91-5-274056-9
Antal sidor: 120
Språk: 
Svenska (Original: Tyska)
Utgiven: 
2024 (original: 2013)

Här kan du hitta den: Adlibris, Bokus

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.