Författarintervju – Jenny Töredal

IMG_0914

 

Jenny Töredal är högstadielärare, bor utanför Linköping i Östergötland och skriver för att slappna av. Jag fick ställa några frågor till Jenny om hennes författande och om hennes fantasytrilogi ”Sagan om Ella”. Jenny är också del i gruppen Östgötafantastik som består av en grupp författare med Östergötlandsanknytning som hjälper varandra med olika saker inom författande och marknadsföring, åker på event ihop signerar ihop.


För den som inte känner Jenny Töredal, kan du beskriva dig med fem meningar?

Historia är en stor del av mitt liv, både i mitt yrke och privat.
Yrkesmässigt är jag öppen, social, vetenskaplig och analyserande, privat mer tillbakadragen, aningen introvert och en drömmare.
Hos min familj och naturen finner jag ro och hittar tillbaka till mig själv.
Jag brinner för att levandegöra historien.
Jag lyssnar gärna på hårdrock, favoritbanden är Sabaton och Wardruna.

Din fantasyserie, Sagan om Ella, innehåller hittills två utgivna böcker: Älvkorset och De dödas dolk, kan du berätta lite kort vad serien handlar om och om det kommer fler delar?

Jag fick en idé för länge sen, om att låta en kvinna från vår moderna värld möta en annan tid och plats. I min yrkesroll berättar jag ofta om hur människor har levt i historien. Tanken var att levandegöra historien. Historia handlar främst om män (och kungar och krig). Att förklara hur kvinnor faktiskt levde och hade det är svårt, så därför skapade jag Ella och placerade henne i en medeltidsliknande, patriarkal värld. Jag fick ett smycke när jag fyllde fyrtio. Det är ett pentagram, men ett pentagram kan även kallas för Älvkors, eller Ellakors. Runt smycket byggde jag upp Sagan om Ella som blev en historisk portalfantasy med en kvinnlig hjältinna som kämpar mot onda krafter i en patriarkal värld.

Just nu skriver jag på den avslutande delen i triologin som heter Demonmästaren.

Något jag reagerade på i Älvkorset vad att Ella verkar vara en väldigt modern tjej med långt framskridet genustänk, och ändå fastnar hon så brutalt för Jorund, mannen med medeltidssynen och säger upp nästan hela sin fria identitet. Hur blev det så?

För att väcka känslor och skapa kontraster, men även för att möjliggöra en utveckling av mina karaktärer. Det gav liv åt berättelsen, en feminist som blir kär i en man med patriarkala värderingar. Det har även gjort det lättare att framställa henne som en förebild för unga tjejer och kvinnor. Inte ens idag har alla tjejer och kvinnor möjlighet att påverka och styra över sina liv. En stark släkt med en hederskultur bestämmer. Att då ge henne mod och styrka att kämpa i det här och faktiskt förändra gör Ella till en förebild. Männen runt henne har också fått en del bra egenskaper, men är ändå starkt präglade av sin traditionella samtid. Hur förändrar man något som är så djupt rotat? Tanken var alltså att röra om och väcka känslor. Verkligheten är inte alltid så enkel, att man blir kär i den man borde bli kär i. Eller att man har möjlighet att bestämma själv över sitt liv. För mig var det viktigt att skapa en känsla för hur det har varit för kvinnor i historien och för en del kvinnor, även idag.

Jag tycker ändå att Ella behåller sin identitet på insidan, så att säga, och försöker göra så mycket hon kan för att vara egen i en värld där hon inte passar in, var det ett medvetet val från din sida att det skulle bli sådana kulturkrockar, eller var det något som utvecklades allteftersom?

Det var ett medvetet val. Även att det ska vara svårt för Ella att förändra och att det kommer att ta tid. Jag vill att det ska vara realistiskt, trots fantasyramarna.

Om du skulle hamna på en öde ö, vilken av karaktärerna från Sagan om Ella-serien vill du ha med dig, och varför?

Lord Valdar. Han är lugn, trygg och lätt att samarbeta med. Lord Valdar är Magins väktare, så han sitter på en hel del kunskaper som vi skulle kunna ha nytta av. Men jag väljer honom för hans mjuka personlighet.

Du är utgiven via Visto förlag, som är ett hybridförlag – hur kommer det sig? Vad ser du för fördelar kontra nackdelar med att ge ut på det sättet?

Jag skickade Älvkorset till ett par förlag, varav Visto var ett. De var snabbast med att återkoppla, så på den vägen blev det. De dödas dolk skickade jag aldrig till något annat förlag än Visto. Så en fördel är tiden, en nackdel är att du måste investera egna pengar i utgivningen, utan att veta om du kommer att få tillbaka dem. En annan fördel är att om det går runt så får du behålla en större del av vinsten själv och det är positivt. Jag orkade inte med egenutgivning, det tar alldeles för mycket tid att starta och driva något eget.

Skriver du ”bara” fantasy eller skriver du även saker inom andra genrer? Du är till exempel också aktuell med novellen ”Elddonet” i antologin H.C. Andersen, som Marchetti förlag har release på under bokmässan 2018.

Jag skriver gärna noveller och rör mig i gränslandet historia, romantik och nu även skräck. Jag pluggade historia i Uppsala så jag är hårt fostrad i den källkritiska andan som vilar över historiska institutionen där. Att skriva historia skulle kräva så mycket när det gäller de bitarna, så därför rör jag mig mellan gränserna. Men jag är intresserad av att skriva en historisk roman i framtiden. Jag har några idéer, men jag måste först bli klar med den avslutande delen i Sagan om Ella.

Vad är dina tre bästa skrivtips?

Att skriva när du känner att du vill. Jag tvingar aldrig mig själv att skriva. Det är mitt sätt att koppla av.

Jag använder olika musiklistor för att skapa en speciell känsla. Jag har en romantisk lista, en krigslista och en lista för skräck. Även naturljud kan vara bra att lyssna på för att skapa en viss känsla.

Att inte ha bråttom när du skriver. Låt texten vila ibland.

Vad gör du när du inte skriver?

Jag undervisar i So-ämnen på en högstadieskola. Jag har också ett uppdrag som förstelärare, så jag jobbar även med skolutveckling.

När du själv läser, vad väljer du för sorts böcker?

Fantasy och historia.

Och sist men inte minst – Vilken är den bästa bok som du har läst, och varför?

En svår fråga att svara på. Det finns så många böcker som har inspirerat mig. Men om jag måste välja så blir det CS Lewis, Narnia, för det var där det började. Bara själva känslan av att man kan komma till en annan värld, än vår, via en garderob. När jag var liten letade jag efter den och vägen till Narnia, men tyvärr hittade jag den aldrig. 🙂 Så jag får läsa böcker och skriva för att nå andra världar än min egen.

*
Läs också:

Recension av Älvkorset – första delen i Sagan om Ella
Recension av H.C. Andersen – där Jenny Töredal har skrivit novellen Elddonet
Andra författarintervjuer

 

3 reaktioner till “Författarintervju – Jenny Töredal

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.