Storytel – provperiod

För ungefär två veckor sen bestämde jag mig för att jag inte hade nog mycket att läsa ändå så jag tog en provperiod på Storytel. Det innebar 14 dagar av fritt lyssnande och läsande.

Jag har länge varit nyfiken på att prova men ändå tvekat. För ungefär 10 år sedan provade jag att lyssna på ljudböcker men klarade inte av att det gick så långsamt och att uppläsaren var så monoton. Men jag tycker också att det borde ha gått framåt på 10 år. Med bäbisar kan det bli en del promenerande så jag tänkte att det var ett ypperligt tillfälle att våga ta steget.

Vad tyckte jag då?

Jag lyssnade på en ljudbok – Omgiven av idioter av Thomas Erikson och det var faktiskt perfekt att ha ljudbok i öronen på promenad. Jag kunde öka uppläsningshastigheten om jag ville och det gick bra att lyssna. Så den hann jag med, med lite lyssning under amningsstunderna med.

Sedan började jag på Norra latin av Sara Bergmark Elfgren för att undersöka om det även funkade med skönlitteratur. Och det gjorde det! Nu var den så lång att jag inte hann lyssna på hela under provperioden men det jag hann var lovande. 

För mig var nog det bästa ändå e-böckerna. Jag valde att inte läsa e-boken när jag lyssnade på ljudboken men annars är ju det en toppenmöjlighet när den finns. Om man lyssnar på ljudboken och sen byter till e-boken så kommer man till sidan där man slutade lyssna. Och vice versa när du byter tillbaka till ljudboken. Riktigt toppen!

Istället hann jag läsa Saker ingen  av Anna Ahlund och Jag, Claudius av Robert Graves. Graves hade jag i bokhyllan som recex men kunde inte hålla i över tjejernas huvuden under amning så det passade ypperligt att ha som e-bok.

Nu när mina två veckor har gått har jag ändå valt att inte förlänga. Inte just nu. Kan hända att jag tar någon månad här och där när jag vet att det kommer att finnas mycket lyssningstid för mig. Vintern är ändå inte alltid ultimat för promenader. Den största anledningen till avbrottet är priset. 169 kr i månaden är mycket. I alla fall för mig som framhankande egen företagare och vikarie/timanställd guide som är föräldraledig. Sen beror det också lite på att jag blir alldeles stum av alla valmöjligheter.  Om det finns så många böcker som jag vill läsa så blir det nästan omöjligt att välja mellan dem.

Hur gör ni andra? Lyssnar ni på ljudböcker? Storytel eller någon av de andra?

7 reaktioner till “Storytel – provperiod

  1. Jag har Storytel som dras automatiskt varje månad. Känns skönt att kunna ha en bok i öronen ibland, på promenad, på buss eller på lunchen på jobbet om jag inte har en vanlig bok med mig :). Har aldrig testat någon annan än Storytel så vet inte hur skillnaderna är, men jag är nöjd så kommer nog inte testa någon annan heller, inte som det känns nu i alla fall 🙂

    Gillad av 1 person

  2. Jag kontaktade Storytel för några dagar sedan eftersom Jag funderar på göra min bok till till ett ljudbok. Tyvärr berrättade de att royalty krångel hindrar de från att ta emot självpublicerade böcker ☹
    Men Jag förstår att ljudböcker är dyra vilket Jag tycker är synd.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.