Det är inte jag, det är du – Mhairi McFarlane

Första meningen: Ann klampade över rummet i sina King Kong-tofflor med en yoghurt, en sked och ett väldigt irriterat uttryck.

Handling: 
Delia Moss har en livsplan. Men när det går upp för henne att hennes blivande man ligger med en annan raseras den imponerande snabbt. Helt klart ett bekymmer. Hon måste återta kontrollen – och göra sig själv till en superhjälte i berättelsen om sitt eget liv.

 

Kommentar: Det här är chick-lit at its finest för mig. Det är förutsägbart, det är väldigt gulligt och romantiskt samtidigt som det är en kvinnlig huvudkaraktär som har kärleksbekymmer, och det gör inte så mycket för man vet liksom vad man får när man läser den här typen av böcker.

Jag är väldigt förtjust i den här boken, trots förutsägbarhet och sådant. Delia är uppfriskande och själva handlingen är också uppfriskande och annorlunda från chick-lit jag har läst förut. Speciellt serie-stripparna som finns känns nytänkande och de knyter samman handlingen så väldigt bra.

Det är en lång bok, som inte känns särskilt lång, det är bra jobbat av författaren. Dessutom är persongalleriet lagom stort och det är inga som helst problem att känna igen vem som är vem av alla. Ser man till alla personer så finns det några som kanske skulle fungera att ta bort, men de har så små roller att man inte tänker på dem i övrigt.

Jag får samma känsla som 30-åring av de här böckerna som Marian Keyes böcker gav mig i de övre tonåren, och jag gillar det. Ska definitivt kolla in de andra böckerna som McFarlane har skrivit.

Betyg: 4/5

Titel: Det är inte du, det är jag (Original: It’s not me it’s you)
Författare: Mhairi McFarlane
Förlag: Harper Collins Nordic
ISBN:  978-91-509-1780-2
Antal sidor: 494
Språk: Svenska (Original: engelska)
Utgiven: 2016 (original: 2014)

Här kan du hitta den: Adlibris, Bokus, Cdon

20170722_192730

 

Kommentera

