Hett i hyllan #101

Bokföring enligt Monika skriver såhär: Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Enligt min bokdatabas har jag 90 olästa skönlitterära böcker i bokhyllan. Om man ska se på det som att alla som jag inte läst antingen 2016 eller 2017 (alltså sen jag började tanken på min utrensning) som olästa så är det 140 stycken. Om jag dessutom ska ta med allt som inte är skönlitterärt men jag tänker att det går att läsa från pärm till pärm så är det totalt 235 (289) som är olästa. Shit pommes. Jag har alltså en ganska stor grupp med hyllvärmare.

Den jag tar upp idag har jag haft i många år, tittar på ibland men har aldrig läst den. Anledningen till att den tas upp här idag var att jag såg den som ett boktips på instagram och återigen påmindes om att jag hade den.

Alla själars natt av Deborah Harkness gavs ut 2011 och jag har säkert haft den sen dess någon gång. Världens sämsta mobilkamera har jag också.

20170720_215625

Såhär står det på baksidan: Ända sedan Diana Bishops föräldrar dog en våldsam död har hon förträngt sitt ursprung, även om hon hela tiden känt det magiska blodet strömma i ådrorna. Hon har i stället valt att försöka leva som en vanlig människa och gjort karriär som vetenskapshistoriker. Då hon i samband med sin forskning finner ett förhäxat manuskript i Bodleian Library och drar till sig hela den övernaturliga världens väsen måste hon ta tag i sitt förflutna och erkänna för sig själv vad hon egentligen är – en häxa.

När hon sedan träffar vampyren Matthew Clairmont blir det ännu mer komplicerat. Deras kärlek är lika omöjlig som den är förbjuden, men attraktionen mellan dem är så stark att de bryter alla uråldriga tabun. På grund av deras relation hotar ett krig att bryta ut mellan jordens alla övernaturliga väsen och de är själva fångade i dess mitt.

Den låter ju onekligen väldigt spännande. Inget som jag ofta läser tycker jag, men spännande ändå. Jag hoppas att det är bra att den har stått i bokhyllan så länge och att jag hinner läsa den ganska snart.

 

 

5 thoughts on “Hett i hyllan #101

    1. Jag ser den med jämna mellanrum i second hand-butiker och påminns om att jag har den i hyllan men det har aldrig gjort att jag plockat fram den eftersom det har känts som att andra har rensat ur den. 😉 Men den låter onekligen spännande så jag måste nog ta itu med den snart.

      Gilla

Kommentera

