Hett i hyllan #100

Hos Bokföring enligt Monica finns ett veckoinslag som ser ut så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Nu har hon kommit till den hundrade veckan (hurra!) så jag passar på att hoppa på här.

Jag har ganska många olästa böcker i min bokhylla. Av någon konstig anledning växer de också i antal hela tiden.

Men, den här valde jag: Från 2005. Jag gissar på att jag har haft den stående i bokhyllan sen ganska nära inpå det året också.

20170713_212619.jpg

Vinterstaden av Arnaldur Indridason.

Så här står det på baksidan:
En kall januarikväll kallas polisen till en betongförort i Reykjavik där ett lik hittats mellan höghusen. En mörkhyad, tioårig pojke ligger där framstupa i en blodpöl, fastfrusen i isen. Pojken har stuckits i magen och lämnats att dö i den kalla vinternatten.

När Erlendur och hans kollegor kommer till platsen är pojkens äldre halvbror Niran försvunnen, och man tror att han har med mordet att göra. Det framkommer också att en lärare i pojkarnas skola är känd för att vara en aggressiv rasist, och misstankar riktas mot honom. Andra spår låter ana att det finns kopplingar till narkotikahandel och man jagar rätt på en knarklangare som tidigare gripits för misshandel. 

Ut ur mörket och snöyran stiger så småningom en bild av händelser som är ännu dystrare än en vinternatt vid polcirkeln.

Jahaja. Det var ju en bok som lät väldigt spännande. Blev pepp på att läsa den på en gång. Men först har jag en drös med recensionsex att ta itu med, så den får vänta. Har den väntat sedan 2005 kan den nog klara av lite tid till. 😉

6 thoughts on “Hett i hyllan #100

Kommentera

