Experiment nattning

Under flera olika omgångar har jag hört om barnböckerna Kaninen som så gärna ville somna och Elefanten som så gärna ville somna som ska hjälpa barn att somna fortare. I höst ska det tydligen komma ut en tredje version också om Traktorn som så gärna ville somna.

Det tar minst 40 minuter att få tvååringen att somna och om det kunde kortas ner vore det fantastiskt. Så nu har jag lånat de här två böckerna på biblioteket och startat ett experiment för att undersöka om de hjälper just vårt barn att somna fortare.

Första gången jag läste en av böckerna för honom var igår. Då tog vi oss igenom Kaninen som så gärna ville somna efter att vi hade läst den vanliga godnattsagan Puttes äventyr i blåbärsskogen. Efter att den andra boken var slut somnade barnet på två minuter, så jag hoppas på att det faktiskt kommer att hjälpa. Antagligen går det bättre och bättre ju mer man själv kommer in i sättet att berätta också.

Jag ger det här till den 25 juli, då böckerna ska tillbaka till biblioteket, och sen utvärderar jag. Om det känns som att det hjälper köps böckerna in, annars inte.

Är det någon av er som har provat de här böckerna på era barn?

7 thoughts on “Experiment nattning

  1. Jag har inte läst någon av böckerna och nu är mina barn för stora (5 & 8) men jag läser gärna om hur det gick för dig/er när testperioden är över. Jag har hört många som säger att barnen somnar, men det jag egentligen undrar mest är hur du som vuxen upplever böckerna? Är det ett sömnpiller för dig med?

    Liked by 1 person

      1. Jag tror faktiskt att det är för att den är sövande. Det är mycket upprepningar och mycket ”går ner, ner, ner och slappnar av” och annat som man säger som blir väldigt suggestivt. Sen om det fungerar på barnet, eller bara på en själv som vet vad alla orden innebär, det är en annan femma.

        Liked by 1 person

  2. Jag har Kaninen som så gärna ville somna här hemma. Min lille kille (nu fyra) somnar oftast innan boken är slut (och nästan jag med). De första gångerna för över ett år sedan var han arg och för att mamma läste så konstigt och somnade inte alls, men nu ber han mig till och med läsa den om han är extra trött.

    Liked by 1 person

Kommentera

