Mias bokhörnas helgfråga v.25

Jag gillar att jag hittar fler och fler bokbloggar för många har så bra teman och frågor som man kan utgå ifrån med sina inlägg. Även om jag tycker om att skriva så är inspiration så himla bra i sådana här sammanhang.

Mias bokhörna frågar en helgfrågaVad gör du när du råkar ut för en trögläst bok?

Svaret är inte enkelt. Egentligen har jag agg mot att inte läsa klart böcker. Jag tycker lite att om jag har börjat på den får jag bita i det sura äpplet och läsa hela också. Men samtidigt vet jag inte om det är en jättebra idé. Egentligen finns det ju så många andra böcker som jag vill läsa, så varför läsa en bok jag inte tycker om?

Ett exempel på detta är: Momzillas av Jill Kargman. Det gick inte. Jag störde mig på texten, och läste den ett decennium för sent kände jag.

Sen spelar det också roll ifall det är ett recensionsex eller inte. Ett recensionsex läser jag klart. Punkt. Det kanske är därför min syn på de andra böckerna har börjat lösas upp lite mer.

En annan lösning är att ha flera böcker igång samtidigt. Ibland är det ju faktiskt en humörgrej som gör att boken inte är bra, inte känns bra för stunden eller så och då kan jag ta någon annan bok så länge.

Ett exempel här är ett recensionsex av boken Jag, Claudius av Robert Graves som är skriven i början av 1900-talet och som jag måste vara på ett skärpt humör för att orka med. Är jag trött är det kört. När jag är skärpt, eller läser korta stunder, är den bra.

Hur gör ni?

En bonusfråga lade hon in också: Hur firar ni midsommar?

Svaret här är: helst inte alls. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i midsommar, men nu har jag en tvååring och jag vill ju gärna att han ska få uppleva saker, dansa och sjunga och ha sig. Det blir i alla fall bara vi – jag, sambon och barnet, och vi får se vad vi hittar på. Något slags firande ska vi leta upp och sen ska vi bara vara hemma, äta sillunch (köttbullar till den vettiga skaran aka jag som inte äter sill), och förhoppningsvis grilla på kvällen. Inte så många måsten, och inte så stressigt. Hoppas jag.

5 thoughts on “Mias bokhörnas helgfråga v.25

  1. klart att recensionsböcker måste läsas helt och hållet. men annars tycker jag en har lov att då och då lägga ifrån sig en bok oläst.
    midsommar innebär inte så många måsten och det är skönt. sill och nypotatis är det viktigaste (nåde den som ber om köttbullar!) jordgubbarna är en självklarhet. trevlig midsommarhelg!

    Liked by 1 person

    1. Haha, här är det köttbullar för fulla slanten. Jag åt en obligatorisk senapssillbit, men huga vad det inte är gott.

      Tvååringen däremot, han åt sill med glatt humör.

      Trevlig midsommar!

      Gilla

  2. Hej Maria

    Har förstått du väntar tvillingar inom kort. Stort grattis. Kikar på din bloggsida och ser att du lagt ut att du just nu läser min bok. Trevligt. Hoppas jag snart kan läsa vad du tyckte och ta del av dina synpunkter.

    Ha det bra

    Jan-Eric

    Skickat från min iPad

    Liked by 1 person

Kommentera

