Grejen med substantiv och pronomen – Sara Lövestam

Första meningen: Grejen med substantiv är att de inte alls är namn på ting.

Baksidestext: 
Vad är likheten mellan ett substantiv och en baguette? Hur säger man egentligen biceps i plural och varför kan inte vuxna människor ha ett sansat samtal om pronomen?

I denna uppföljare till läsarsuccén Grejen med verb finns allt en människa kan fundera över när det gäller substantiv (och pronomen). Använd den istället för en skolbok för att lära sig om numerus och bestämdhet, ta fram den på bussen för att liva upp dina medresenärer eller kryp upp i en fåtölj med en pralin och bara okynnesläs om grejen med substantiv.

Och pronomen.

Kommentar: ”Jag sitter och småfnissar åt en grammatikbok. Jag är normal.” är något flera av mina vänner har fått höra under den senaste dagen. Då är det självklart Sara Lövestams bok jag sitter och fnissar åt, för även om jag tycker att det är intressant med grammatik (himla tur eftersom jag har gjort det yrkesval som jag har) så tycker jag inte alltid att det är jättekul. Och absolut inte lättförståeligt.

Men det här är ingen lärobok. Det här är en humorbok, och det är tydligt. Egentligen är det här ett skolboksexempel på hur läroböcker borde se ut, för Lövestams exempel bränner fast sig i minnet på ett sätt som ingen lärobok jag någonsin haft har gjort, just på grund av de exempel hon väljer. Dock kanske det gör det just för att hon gör det på ett så annorlunda sätt.

Främst fnissar jag dock åt fotnoterna. Ibland blir till och med fnissen till höga skratt, som gör att jag är glad över att jag läser den hemma.

Ibland blir orden krångliga, men det är knappast Lövestams fel, utan själva grammatiken och alla dessa ord som egentligen hade kunnat heta något annat fastän de inte gör det för att det ”berikar ju vårt vackra språk.” Ibland kanske också exemplen dras lite åt det väl långdragna hållet, men det är inget som gör särskilt mycket alls.

Lövestams sinne för humor gör att jag skulle vilja sitta och lyssna på när hon pratar om grammatik i flera timmar. Det märks att hon brinner för det, och att hon är bra på att lära ut om det.

Och en bok som säger åt mig att sätta mig i en fåtölj med en pralin är en bok helt i min smak.

Tack Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Betyg: 4/5

Titel: Grejen med substantiv och pronomen
Författare: Sara Lövestam
Serie: Grejen med … #2
Förlag: Piratförlaget
ISBN:  978-91-642-0506-3
Antal sidor: 160
Språk: Svenska
Utgiven:
 2017

20170615_194035

 

2 thoughts on “Grejen med substantiv och pronomen – Sara Lövestam

  1. Jag läste ”Grejen med verb” och skrattade högt mest hela tiden. Tänk att någon kan göra det så roligt att begripa vad optativ betyder! Måste genast gå och köpa även denna…

    Liked by 1 person

    1. Haha ja, mina vänner tyckte inte att jag var riktigt klok. Den här boken håller samma standard som den förra, helt klart (speciellt fotnoterna är fantastiska). Jag hoppas att hon fortsätter med serien. 😀

      Gilla

Kommentera

