Tre enkla regler finns inte. En romanskola – Elisabet Norin

Första meningen: Det är sommar och jag sitter i dörröppningen till ett hus på landsbygden i Skåne.

Baksidestext: 
Tre enkla regler finns inte är upplagd som en komplett handbok för dig som har funderat över att skriva en roman, men ännu inte tagit itu med det. Den guidar dig I allt, från att bestämma vad du vill skriva om och skapa en plan för det, till att finna textens egen ton och få skrivandet att fungera i vardagen. I boken finns också svar på de vanligaste hantverksfrågorna.

Boken passar även dig som är en mer erfaren skribent och författare. Här kommer du att hitta inspiration och nya infallsvinklar och få ta del av författarens långa erfarenhet.

Som skrivarhandbok är den komplett, den innehåller allt – praktiska tips och kreativa skrivövningar, lästips, förklaringar, analyser och lovsång till läsande och skrivande, två sidor av samma mynt

Kommentar: Bara genom att läsa baksidestexten på den här boken så inser man att den lovar väldigt mycket. Det känns nästan lite som att det stjälper sig själv. Jag hade till exempel inte köpt den om jag inte läst om andra som gillar den, lånat den på biblioteket och att jag började läsa igenom den inse att jag ville äga den själv. Så frånse den högtravande baksidestexten – den får vara det, för boken håller vad den lovar.

Norins bok blandar information med praktiska regler och skrivövningar för dig som skribent. Jag som person har hjälp av den här boken på flera olika sätt: som privatperson som önskar börja skriva men komma över mina spärrar, har jag hjälp av alla tips och skrivövningar. Som korrekturläsare, översättare och lektör har jag hjälpen av alla konkreta tips och tankegångar.

Det finns tips och tankegångar jag inte håller med i, men så är det ju alltid. En persons personliga preferenser och så vidare. Jag tar istället till mig det som jag tycker är bra och matnyttiga tips.

Skulle kanske tycka att det vore på sin plats med en genomläsning till. När författaren refererar till en av samtidens mest sålda författare som Rowlings istället för Rowling flera gånger under bara ett par sidor och inte heller har koll på att Homer Simpson inte heter Simpson i förnamn tappar det lite trovärdighet för mig som läsare, speciellt i en bok som skriver om vikten av att redigera, kolla fakta och göra research. Men det är så få passager, så det passerar utan större problem för mig. Istället får korrekturläsaren i mig vara glad för att jag ser sådana saker, och känna mig bättre i mitt yrke. Alla bäckar små.

Om du funderar på att skriva, eller bara vill ha mer matnyttig information och sätt att utveckla ditt skrivande, fungerar den här boken alldeles utmärkt. Du behöver inte läsa den pärm till pärm, utan kan använda den som ett uppslagsverk, men den går också lika bra att läsa från början till slut. Och som ni kan se, så har jag markerat sånt jag tycker är vettigt och det blev ett par lappar.

Betyg: 4/5

Titel: Tre enkla regler finns inte
Författare: Elisabet Norin
Förlag: Isaberg förlag
ISBN:  978-91-7694-844-6
Antal sidor: 351
Språk: Svenska
Utgiven:
 2011

20170614_110426

Kommentera

