Bokhylleenkät

Lyrans noblesser har lagt ut en bokhylleenkät, och jag tänkte att det borde inte vara så svårt att svara på, så vi kör. Det visar sig att jag såklart hade helt fel, och att man måste tänka på saker mycket hårdare än vad jag ofta gör i sådana här sammanhang.

1. Hur sorterar du böckerna i din bokhylla?
Efter lite påtryckning av min sambo blev det färgkoordinerat och jag är ganska nöjd. Det är faktiskt snyggt att ha det i färg. Däremot är det väldigt krångligt när det kommer till serier och sådär, eftersom det kräver lite letande. Dessutom tillkommer det ju nya böcker ibland, och får de inte plats bland sina färglikar får de helt enkelt stå för sig själva i väntan på plats. Annars måste jag ju möblera om hela tiden, och det vill jag då rakt inte.

Letandet efter böcker har jag (läs: min sambo har gjort den åt mig) löst smidigt med en databas över alla böcker där jag skriver in vilken ordning i serier de är och vilken färg de har på ryggen. Dessutom står det där om boken är läst eller inte och om det har hänt under de två senaste åren. Tanken är att jag ska kunna slumpa fram nästa läsprojekt genom vissa givna krav, om jag inte vet vad jag vill läsa härnäst.

Dessutom har jag mina ”jobböcker”, aka språkböcker och skrivböcker, inne på kontoret.

2. Hur många språk finns i din bokhylla? Vilka?
Oj, det är här det svåra kommer in. Jag har främst böcker på svenska och engelska, men så finns det böcker som blandar lite. Jag har böcker på jämska, och även om det ingår i svenskan så får det stå här som eget språk, pga att det inte liknar svenskan särskilt ofta, men jag har också sådana böcker som Bagavad-ghita där det står på sanskrit också. Hittade också en kursbok om Talmud som har en del hebreiska i sig och Koranen som har lite arabiska emellanåt. Sen finns det säkerligen en hel del böcker som har olika meningar på franska eller andra språk i sig, för det brukar ju ändå författare ha en förkärlek för. 😉
3. Vilket land kommer de flesta böckerna från?
Engelskspråkiga länder (alltså av typen Irland, Storbritannien och USA) är helt klart överrepresenterade bland mina böcker men jag har också en hel del svenskt.
4. Flest män eller kvinnor? Eller ungefär lika?
Efter en snabb genomtitt skulle jag säga att det ändå ligger ganska lika. Däremot tror jag att andelen olika författare är fler manliga. Jag äger fler serier med kvinnliga författare. Till exempel har jag runt 30 böcker av Janet Evanovich och säkerligen ett tiotal med Marian Keyes, och även om det blir en hel del tillsammans så blir det ju ändå bara två författare.
5. Vilka genrer/kategorier har du i bokhyllan (deckare, dramatik, bilderböcker,
reseskildringar o s v).
Jag skulle kunna gissa att jag har en breeeed bladning av genrer. Mycket pga recensionsexemplar men också att jag faktiskt tycker om att läsa olika sorters böcker. Mycket kurslitteratur och övrig facklitteratur dock.
6. Visa gärna en shelfie!

20170612_150709

IMG_20170609_083754_449

2 thoughts on “Bokhylleenkät

Kommentera

