Litterära mammor på mors dag

Hos Enligt O fanns en lista på litterära mammor. Otroligt bra idé tycker jag, så den norpar jag rakt av. Hon har listat åtta stycken mödrar från litteratur, jag får se hur många jag kommer på värda att ta upp. Jag gissar på att en och annan mormor kanske också hänger med, mammor är mammor från alla generationer, behöver ju inte ens vara biologiska utan bara viktiga modersgestalter, eller hur?

  • Mormor Mazur – Ganska tydligt att det här är en mormor va? Mormor Mazur är med i serien om Stephanie Plum av Janet Evanovich och är lite drygt 70 men ser inte ut att vara en dag över 90. Hon går sin egen väg och är alltid på barnbarnets sida, kanske för att båda två står så pass utanför den egna familjens normer som det går. Möts först i One for the money/Lovligt byte
  • Catrin – mamma till Drokina och hennes syskon. Gör allt hon kan för att förhindra att barnen utsetts för hennes mans och världens orättvisor men det går inte. Möts först i Drakens dotter – resans början
  • Mrs Walsh – överhuvud över klanen Walsh som Marian Keyes skriver om. Väldigt ståndsfast figur som är otroligt irländsk och som inte går utanför hur hon antar att hon borde bete sig, om någon tittar. Möts förs i The Watermelon/Vattenmelonen
  • Mormor – Elsas mormor i Min mormor hälsar och säger förlåt. Påminner lite om Mormor Mazur. Är sig själv i alla väder och vill också lära Elsa att vara sig själv, jämt.
  • Molly Weasley – Extramamma till Harry Potter och riktig mamma till Bill, Charlie, Percy, Fred, George, Ron och Ginny. Här är väl en modersgestalt om någon. Kan vara smått romantiserad från Harrys sida, men trots pengabekymmer slösar hon kärlek över alla som behöver det. Möts först i Harry Potter and the Philosopher’s stone/Harry Potter och de vises sten
  • Rutan – mamma till Charlie som, trots att hon ses som det lägsta av det lägsta av många av Luddinges invånare, är sig själv och inte tar skit. En riktig problemlösare, precis som Charlie. Möts först i En framtida hemmafrus bekännelser.
  • Lovis – mamma till Ronja Rövardotter. Även om det är många år sen jag både läste boken och såg filmen så nynnar jag fortfarande väldigt ofta på Vargvisan. Möts i Ronja Rövardotter.
  • Margareta Leijonhufvud – En shoutout till en verklig supermorsa och det är Gustav Vasas andra fru Margareta också som under 15 år födde 10 barn. Åtta av dem levde till vuxen ålder. Det är inte så himla dåligt gjort och att dessutom samtidigt vara husmoder till hela riket och hantera Gustav Vasa, det är baske mig inte lätt. Möts bland annat i Vasadöttrarna.

Så, det blev åtta stycken här med till slut. Fantastiskt. Och väldigt rolig idé. Nu blev jag sugen på att läsa böcker med fler starka modersgestalter så har ni några bra tips, skriv dem!

Shoutout också till min egna supermorsa, och min supermormor och så lite till mig själv också. Modersgestalter är alltid awesome, och de behöver som sagt inte vara biologiska.

Bilden är på min morsdagspresent från tvååriga sonen (och även småsyskonen i magen såklart), bokstöd och godis – han kan mig den ungen. 😉

2 thoughts on “Litterära mammor på mors dag

Kommentera

