Ally Hughes har sex ibland – Jules Moulin

Första meningen: Egentligen var det Harrys fel.

Baksidestext: 
Kan mor och dotter falla för samma man?

Livet är inte lätt för ensamstående litteraturprofessorn Ally Hughes. Prestigejobbet på Brown kräver en hel del, mamman och den bedårande dottern likaså, hon har minst sagt fullt upp. Tid att träffa någon finns inte. Hon dejtar inte och har inga tillfälliga förhållanden. Men så träffar hon Jake, en ambitiös student. Ung, brådmogen och övertygad om att de är rätt för varandra. Han uppmanar henne att öppna sitt hjärta, men hon vågar inte utan drar sig undan.

Tio år senare tänker hon fortfarande på honom när han dyker upp i hennes liv igen. Men inte alls på det sätt som hon hade tänkt sig …

Kommentar:  Den här boken blandar lite hejvilt. Man får följa både Ally, huvudpersonen, och hennes dotter Lizzy. Dottern följs bara i nutid, medan vi får träffa Ally både i nutid och för tio år sedan när hon först träffar Jake. Det tar ett litet tag att komma in i det, men sen löser man det ganska snabbt och kopplar utan större problem vilken tidperiod det är som är i fokus.

Ally Hughes är inte personen som har lösa förbindelser. Gången hon hade det innan Jake var när hon blev med barn och fick Lizzy. Och efter Jake? Nja, då har hon helt enkelt hållit sig undan det helt. Ally Hughes, 41 år gammal, med vuxen dotter och en mor som precis dött men som hon kämpat för att få nöjd, har inte tid med sådant och dessutom kan ju ingen vara som Jake. Till sin motpol har hon dottern Lizzy som är väldigt lik sin mormor (medan Ally är lik sin far) till utseendet men som försöker göra sådana där trevliga revolter som ens barn gör ibland mot sina föräldrar, bara för att de kan. Hur tacklar Ally dem egentligen? Inte särskilt bra, det kan jag säga.

Jag ska vara helt ärlig. Jag var riktigt skeptisk när jag började läsa den här boken, för det kändes som om det bara skulle bli fånigt med att mor och dotter skulle fastna för samma kille. Sen fick jag ändra mig helt. Som läsupplevelse skakar den kanske inte direkt om min världsbild men det är precis den här sortens böcker jag tycker om att läsa för att slappna av: lättlästa, lättsmälta, humoristiska böcker med karaktärer som går att relatera till och som är egna och tydliga.

Som sagt, kanske inte en bok som ger några som helst aha-upplevelser utan det är snarare som en mer vuxen version av en Disneyfilm (för som titeln antyder har faktiskt Ally Hughes sex ibland. Det har säkert alla Disneyprinsessor också, men det får vi ju aldrig se). Alla vet hur det slutar, men det gör inget, för det är något hemtrevligt och vant i det med.

Det här recensionsexemplaret kommer garanterat att stå kvar i min bokhylla och jag kommer säkerligen att läsa boken igen. Efter att jag har tipsat klart om den då förstås och de andra har fått slagits klart om vem som ska få låna den först. 😉

Tack Norstedts förlag för recensionsexemplaret!

Betyg: 4/5

Titel: Ally Hughes har sex ibland
Författare: Moulin, Jules
Förlag: Norstedts förlag
ISBN:  978-91-1-306886-2
Antal sidor: 269 sidor
Språk: Svenska (original: engelska)
Utgiven:
 2016

wp-1492931671465.jpg

Kommentera

