Jag har alltid gillat tanken på att skriva

Många har frågat mig varför jag har valt den karriär jag har valt. Speciellt med tanke på att jag inte är utbildad inom det.

Det kommer från början av en enorm längtan att skriva. Som barn gjorde jag inget annat. Och som barn är det ju okej. Jag minns till och med hur jag sa till kompisar att jag inte ville leka för att jag skulle hem och skriva på min deckare.

Någonstans avstannade det där skrivandet, och sedan har det nästan aldrig kommit tillbaka igen. Jag har en spärr någonstans som gör att jag inte vill börja skriva något om det inte är perfekt från början. Jag vill inte gå tillbaka och göra ändringar i texten.

Väldigt underligt, eftersom jag inte har några som helst problem att se det rationella och logiska i att texter kan omarbetas – jag arbetar ju med det! När jag läser andras texter, och det kan vara i en vanlig bok jag läser, eller inom arbetet, så har jag alltid idéer hur texten kan ändras, knixas till, händelseändringar och så vidare och kan tipsa i oändlighet. Spärren är tydligen bara där i de få fall jag skulle försöka mig på att vara skribent.

Det finns ändå där, längtan. Gnager lite i kanten. Mitt dygn har inte nog många timmar, för idéer är det egentligen inte brist på. Men någonstans finns det där igen: om det inte blir perfekt från början kan jag inte ändra det. Pfft, om alla andra kan ändra, varför skulle inte jag?

Förhoppningsvis kommer jag snart att våga, om inte annat att börja våga avsätta tid till att försöka. Och så borde jag bli bättre på att kasta ur mig blogginlägg, för all skrivövning är bra övning. Här har jag dessutom inga problem att ändra och peta på, samma sak inom universitets- och skolvärlden. Nä, det är bara det riktigt ”kreativa” skrivandet där det fastnar. Ändå har jag läst flera kurser och har som sagt många idéer.

En spark i ändan, det är vad jag behöver (därav bilden på apan, som tittar uppfordrande på mig).

Kommentera

