Kärleken kommer och kärleken går – Stefan Åberg

Första meningen: Erna spanar ivrigt ner mot gatan, men inte heller den här gången dyker den välbekanta gestalten upp.

Handling:
Ingen kunde riktigt fånga Ernas hjärta tills Robert kom in i hennes liv. En förälskelse en bit upp i medelåldern. Men det är sju år sedan och visst inser hon att den där första uppblossande passionen inte kan vara för evigt, men därifrån till den verklighet hon nu lever i är steget långt, alldeles för långt.

Men Robert älskar ju Erna. Hur skulle hans liv se ut utan henne? Bara tanken känns orimlig. Trots detta tvingas han inse att deras förhållande ofta balanserar mycket nära avgrunden.

Kan kryssningen han planerar stoppa den nedåtgående spiralen och bli den vändpunkt han hoppas?

Samtidigt uppvisar dottern Cecilias äktenskap oroande tecken. Svärsonen Andreas som tog Cecilia med storm sex år tidigare har blivit allt med kontrollerande och oberäknelig. All hans övertid, handlar den verkligen bara om arbete?

Så dyker Björn upp och Erna ser beundran i hans ögon. Att få sådana blickar från en snygg vältränad fyrtioåring, kan göra underverk för en femtioårig kvinna med begynnande åldersnoja. Att hon samtidigt känner sig mer ensam än någonsin är en farlig kombination.

Kommentar: En, vad ska man kalla det, relationsroman som mestadels har en målgrupp som är ett par tiotal år äldre än vad jag själv är. Om kärlek i medelåldern men också om vardagslivet.

Vi får följa med fyra olika personer – Erna, Robert, Cecilia, Andreas och följer också deras tankar. Det skulle kunna bli rörigt men Stefan Åberg är bra på att få det tydligt vem som är i fokus för just den delen av kapitlet och alla karaktärer känns genuina och egna och man skapar relationer med dem allihop. Jag avskyr mansgrisen (minst sagt) Andreas, lider med Cecilia och Robert (främst i lärarrollen, där jag känner igen uppgivenheten) och Ernas privata relationsproblem och det tycker jag är bra jobbat av Åberg. Som läsare känner jag igen mig lite i varje karaktär.

Däremot var jag tvungen att pausa efter ett tag och backa tillbaka till början av boken för jag var säker på att jag hade förstått något, bara för att inse att det jag refererade till var en helt annan bok med händelse som passade in.

Det finns egentligen material till att det skulle kunna bli en väldigt bra bok med mycket händelser och djupgående historia, men när jag skulle skriva handlingen och vände på boken för att hitta baksidestexten insåg jag att baksidan egentligen tar upp boken, fast mycket mer kortfattat. Det händer alltså inte så mycket oväntat, men så kanske det är i vardagen i medelåldern, vad vet jag? Min vardag är inte direkt händelserik heller.

Tack Andra rum förlag för recensionsexemplaret!

Betyg: 2,5/5

Titel: Kärleken kommer och kärleken går
Författare: Åberg, Stefan
Förlag: Andra rum förlag
ISBN:  978-91-639-1508-6
Antal sidor: 294
Språk: Svenska 
Utgiven:
 2016

Kommentera

