En bokskatt från källaren till vinden

Förra veckan åkte jag och familjen hemhem till Jämtland. Min sambo skulle åka skidor med några kompisar i Åre, så jag tog med mig sonen till föräldrarna i stället. Det hade flera olika anledningar. Dels kunde jag fortfarande jobba då, medan barnet fick vara med mormor och morfar istället för förskola, dels är det trevligt att träffa familjen och så hade jag tänkt att jag skulle botanisera bland mina gamla möbler och saker som fanns därhemma till huset.

Jag hittade såklart en gammal låda med böcker som ungefär 20-åriga Maria packade för då tio år sen innan jag flyttade hemifrån. Två andra lådor också med böcker som varit på loppis en sväng, men jag valde faktiskt att låta dem gå osedda. Lådan med böcker som jag tyckte var värda att spara för tio år sedan fick följa med hem igen.

I den låg:
alla mina Kittyböcker, som är en stor anledning till att jag älskar att läsa.
alla Bland tomtar och troll-böcker som jag har fått av mormor och morfar (senare bara mormor) varje jul så länge jag kan minnas
massa andra barnböcker som jag har älskat

Dessutom fick jag lägga ner alla mammas engelska Janet Evanovich-böcker i den, så jag hade en riktig skatt med mig hem.

Evanovich-böckerna kommer att ställas i bokhyllan, medan de andra kommer att få en bättre låda och flyttas upp på vinden. Till min sambos stora glädje (”Du har för många böcker, Maria), men den ska stå så att jag kan gå och hämta en bok om jag får feeling.

Några möbler fick jag inte med mig hem, men jag är nog ganska nöjd med min Jämtlandsresa ändå.

Kommentera

