När tre blir fem

Mitt mål det här året var att läsa 50 böcker (21 hittills) och helst också att komma igenom alfabetet baserat på författarnas efternamn, men risken finns att mitt läsår förkortas något.

I september är det nämligen beräknat att det ska bli en tvillingankomst i vårt hushåll och vi ska alltså helt plötsligt bli trebarnsföräldrar. Det är lite läskigt, men mest kul. Läskigheten består till största del av att det har varit en hel del komplikationer längs vägen. Mest för min del, eftersom tvillingarna verkar ha klarat sig utan några som helst men, men jag har fått fara in och ut på läkarbesök och till och med en sväng på akuten. Första svängen jag var inne var för att den oerhört (o)trevliga barnmorskan jag pratade med i telefon talade om för mig att det helt klart var ett missfall och att jag borde åka in om jag tyckte att det var nödvändigt. Så där satt jag, ensam i en gynekologstol och trodde att de skulle tala om för mig att graviditeten var över, när läkaren sa: ”Jaha, jag ser två hjärtan här och båda slår.” Så vi gick från att tro att det inte fanns något, till att ha två stycken att se fram emot. Och sen har det fortsatt med blod (ursäkta skräckfilmen) och lite läkarkontroller, men de verkar som sagt må bra och utvecklas som de ska ändå.

Det innebär alltså dessutom att det blir mindre läst helt och hållet, för jag är så trött på kvällarna att det kanske bara blir en rad eller två på plattan innan jag slocknar och på dagtid har jag knappt tid att läsa alls. Då blir det tyst här med, men jag ska försöka bättra mig. Jag lovar.

Är det någon som har något ba boktips att läsa för en blivande tvillingföderska?

Kommentera

