Rymdbråtens budskap – Aurora Ottiliana

Första meningen: – De har börjat förhöra nyinflyttare på Frysia! Det måste jag koda in i morgondagen nyhetsstråle.

Handling (taget från litenupplaga.se):
”Där var några spröt – antenner kanske. Och så metallbitar som verkade vara tunnor skurna på längden?”
”Som speglar, många små bredvid varandra,” taltänkte jag.
”Solpaneler,” trodde Jacob.
”Långa pinnar med spröt.” Det var lätt att beskriva.
Rakel var inte långt efter.
”Kommunikationsantenner!”
När jag började beskriva plåtarna jag sett var de säkra. I tankarna på
varandra ekade de:
”Ett rymdskepp!”

Den röda solen hotar mänskligheten i solsystemet Sudra.
En ung man får till uppdrag att rädda människorna.
Han förstår bara inte hur. Varför ska han ta hand om en fjäril? Varför hindras han från att utforska rymdbråten?
Ska människorna hinna från det röda solsystemet i tid?

Kommentar: Det här är en ungdomsfantasy/sci fi-bok som kan tänkas tilltala en publik som inte vill ha så djupa resonemang eller känslor när de läser böcker.

Man får följa Yura som är en ung pojke, eller hane som de kallas, som har fötts på planeten Svalia men som får åka till huvudplaneten i solsystemet, Eden för att studera. Det blir inte alls som han har tänkt sig med att studera, då de är mycket mer övervakade än han kunde tänka sig. Hans farmor, Zantippa, bor på den en tredje planet i solsystemet, Frysia, och taltänker till honom (fråga mig inte hur det fungerar, för det förstod jag inte) att han måste komma och hämta hennes historia. Han åker i omgångar, och alla gånger märker han av rymdbråten som ligger i vägen för honom.

Vad tycker jag då om den här boken? Jag tycker att den hade kunnat bli något bra om den hade arbetats med ganska mycket mer. Jag saknar lite substans och jag saknar absolut ett mer genomarbetat slut. Helt plötsligt var det bara slut och jag lämnades med en känsla av ”jaha?”. Tror att det beror till väldigt stor del på att jag inte tillhör målgruppen.

Däremot tycker jag om själva idén. Ett solsystem där man inte får tänka vissa saker för det hör de som styr. Bara några få kan skriva och läsa vanlig text, alla andra tänker dem i tankestrålar. Helt fantastisk grundidé, men som aldrig riktigt kommer till sin rätt i den här texten.

Tack Recito förlag för recensionsexemplaret!

Bild tagen härifrån.

Betyg: 2/5

Titel: Rymdbråtens budskap
Författare: Aurora Ottiliana
Förlag: Recito förlag
ISBN: 978-91-7517-945-2
Antal sidor: 180
Språk: Svenska 
Utgiven:
 2016

Kommentera

