Hamarsmans skatt – Ronnie G Lundin

Första meningen: Leif Söderström suckade tungt när han la ifrån sig räkningarna.

Baksidestext:
Sandra blir plötsligt övergiven av sin pojkvän och beger sig till föräldrarna sommarstuga på Fårö för att läka hjärtesorgen.

Leif och Johnny har ekonomiska problem. Gemensamt hittar de på hur de ska lösa dem genom att stjäla något som ingen kommer att sakna.

Arkeologen Marie oroas över de ökande plundringarna av Gotlands silverskatter ur de gotländska jordarna.

Ödet gör att alla fyra till sist hamnar på Fårö där en byse, en osalig ande som fått stanna på jorden mellan levande och döda, oroligt ser hur skattplundrarna närmar sig den silverskatt han en gång stal och gömde i jorden. Hur ska han förhindra att den stjäls från honom och Gotland?

Kommentar: Jag ska vara riktigt ärlig. Om jag hade stått i bokhandeln och sett den här boken hade jag inte köpt den. Det är nog framför allt en liten avighet mot fotomotivet på omslaget, men en bok där det finns korrfel på baksidestexten brukar gå fort bort.

Då hade jag missat något. De första kapitlen i Hamarsmans (hur uttalar man det egentligen?) skatt är visserligen ganska sega och alldeles för mycket nere på detaljnivå i känslor och annat men sen hörni, så tar det sig rejält. Från att ha ströläst någon sida i taget tog det efter ca 40 sidor bara två läsningar för restrerande 260.

Om man gillar realism med en touch av folktro så är det här en bok man ska läsa. Det finns många karaktärer, men inte för många för att man ska kunna hålla koll på dem. Jag tycker om att det finns kvinnor i fokus, att en av kvinnorna också är ganska högt uppsatt i sin bransch är också bra. Däremot kan jag tycka att det är lite synd att det ibland är väldigt könsrollsbunda karaktärer. Det är Leif sambo som är golddigger och ragata och har själv extremt dålig kvinnosyn, Johnny är casanovan som bara vill ha lammkött (kvinnosynen är väl inte mycket bättre där) och Sandra blir övergiven av sin pojkvän (/man? Det är lite oklart vilket, jag ska inte skriva varför för att inte spoila).

Man följer alltså tre spår – Leif och Johnny, Sandra, och Marie – och det är inte svårt att förstå vem som är i fokus. Lundin skriver på ett lättläst sätt som gör att det är lätt att hänga med, även om det helt plötsligt kommer långa dialoger på gotländska (ska inte ljuga, jag satt och läste högt för mig själv) och karaktärerna känns (könsrollerna till trots, eller kanske tack vare dem?) trovärdiga och som riktiga personer. Jag är speciellt förtjust i gammelmoster Ella som påminner mig både om min egen farmor (tyvärr avliden) och mormor (95 år och vid god vigör).

Tack Mörkersdottir förlag för recensionsexemplaret.

Betyg: 3,7/5

Titel: Hamarsmans skatt
Författare: Ronnie G Lundin
Serie: Hamarsmans #4
Förlag: Mörkersdottir förlag
ISBN: 978-91-7599-081-1
Antal sidor: 300
Språk: Svenska 
Utgiven:
 2016

Kommentera

