2016 i böcker

Nu är inte året helt slut än, det måste medges men nu i dagarna har jag en flytt att tänka på så det är inte helt säkert att det blir mycket mer läst. Synd tycker jag. Dels för att jag gillar att läsa såklart, men också för att jag satte ett mål i våras: att läsa 50 böcker under året. Som det verkar just nu så stannar jag på 48. Det är lite surt, det får jag så lov att erkänna men jag har ju några kvällar till på mig att ta mig igenom ett par sidor. Det är på den nivån att jag letar efter ganska korta böcker att läsa, så det har blivit några klassiker nu på slutet.

Däremot såg jag en jätterolig statistik på Instagram. Kontot bokutmaning_2016  hade sammanställt böckerna som lästs i lite olika kategorier.

Så jag tänkte efterapa, på de totalt 48 böcker som jag lyckats ta mig igenom helt i år.

Kvinnliga författare: 21
Manliga författare: 19
Böcker med författare med olika kön: 1
Svenska författare: 22
Utländska författare: 19
Böcker på svenska: 32
Böcker på engelska: 16
Ej skönlitterärt: 5
E-bok: 18
Pappersbok: 30
Författare som jag läst mer än en bok utav: M: 2 K:2

Dessutom känner jag personligen en av författarna – Ulrica Edvinsson Sundin som skrivit Drakens dotter – resans början och har även träffat Marie-Loise Fritzén.

Jag är faktiskt mycket förvånad. Jag trodde att det skulle vara långt fler manliga författare än kvinnliga, och trodde inte heller att jag skulle ha läst mer svenska författare än utländska. Det här var roligt. Det ger mersmak och inspiration för nästa år. Det kändes dock bra att jag, utan att ha tänkt på det, faktiskt har blandat ganska jämlikt mellan ciskönen. De engelska böckerna har främst lästs på plattan vid läggdags. Samma sak gäller e-böcker.

Hur ser din årsstatistik ut?

 

Kommentera

