Ulvens tid – Roger Skagerlund

Handling (taget från Goodreads): 
Detta är den första fristående delen av skräckserien Svarta Nätter. Handlingen utspelar sig i ett tidigt Sverige, där bygden består av trähus, gärdsgårdar och enkla grusvägar. Ett litet samhälle med en religiös knutpunkt.

När en ung piga hittas död i gryningen, med huvudet avslitet, inleds en desperat mordutredning. Det enda man har att gå på är ett spår i leran, som inte kommer från en människa, inte från ett djur. Spåret är onaturligt stort, med fem skarpa klor. Vad är det för något man jagar?

Det värsta har inte heller hänt än. Under jakten på mördaren dyker snart nästa offer upp…

Detta är i grunden en kriminaldeckare, fast med övernaturliga skräckelement och Roger Skagerlund visar än en gång prov på sin skicklighet att skriva om det paranormala i realistiska sammanhang.

Första meningen: Ljudet som drog henne upp ur sömnen, som fick henne att slå upp ögonen, hördes igen.

Kommentar: En kortare skräckdeckarnovell som utspelar sig i Sverige i slutet på 1800-talet med övernaturliga inslag. Det låter som om det skulle kunna bli hur bra som helst, eller hur?

Det blir det tyvärr inte. Skagerlunds text känns inte helt genomarbetad och jag vet inte om det är korrekturläsaren/lektörsläsaren i mig som hittar saker att hänga upp mig på eller om det är den vanliga bokläsaren i mig. Språket känns upprepande, fakta kastas in på ett sätt som känns väldigt påtvingat, och det fanns egentligen inte några som helst överraskningar någonstans i texten. Språket är för övrigt också använt på ett sådant sätt så jag allt som oftast tror att det utspelar sig i dagens samhälle, och måste påminna mig med jämna mellanrum om att det handlar om 1800-talet. Trots att det bara handlar om knappa 40 sidor text känns det ofta som om saker lagts in som utfyllnad.

På min förra recension skrev jag att jag är lättskrämd, och den här skräckdeckaren läste jag i mörkret när jag var ensam hemma, och har inte på något sätt blivit traumatiserad eller skrämd. Tror jag. Det visar sig när jag ska sova sen om inte annat.

Vad tycker jag då om i texten? Jag gillar själva grundidén och tror att den egentligen skulle kunna bli hur bra som helst om det arbetades lite mer med den. Jag gillar det övernaturliga, jag tycker om att det utspelar sig i Sverige på 1800-talet. Framför allt gillar jag verkligen grundidén och satt rakt igenom läsningen och tänkte på hur det kunde ha förbättrats. Det är kanske inte ett gott betyg i sig, men jag vill ändå framhävda att grundstoryn och idén är bra. Vill också ge en eloge till den snygga omslagsbilden som gjorde att jag verkligen blev nyfiken på att läsa den här novellen.

Tack Danje förlag för recensionsexemplaret.

Betyg: 1,5/5

Titel: Ulvens tid – Svarta nätter del ett
Författare: Roger Skagerlund
Förlag: Danje Förlag
ISBN: 978-91-88417-26-8
Antal sidor: 37
Språk: Svenska
Utgiven:
 2016

 

Kommentera

