Nytt från bildningsakuten – Göran Everdahl

Baksidestext: 
Har du aldrig hört en ton av Rossini? Undrar du varför Kierkegaard var så deppig och om påven fött barn? Vill du få stenkoll på Stonehenge? Stressar det dig att alla andra verkar ha koll, bara inte just du? Då kan du sluta oroa dig nu. Göran Everdahl kommer till din undsättning med denna annorlunda uppslagsbok. Här blandas fakta med skvaller och omistliga anekdoter. Allt sådans som kan vara bra att svänga sig med vid nästa middagskonversation. Här hittar du det viktigaste, men också det oviktigaste – det roliga.

Gladast blev jag över att läsa om: Kitty.

Kommentar: Om du, som jag, är en sådan som älskar att grotta ner dig i fakta och som har väldigt mycket ”onödigt” vetande i din hjärnbank så kommer du att tycka om den här boken lika mycket som jag gör. Jag har första versionen och det glädjer mig att det är olika saker som tas upp.

Förutom en sak, äpplen är med i både originalet Bildningsakuten och i den här Nytt från bildningsakuten. Så helt nytt är det inte. Däremot är det helt olika fakta om sagda ämne i de olika böckerna, så det gör inte så mycket.

Jag saknar mer svenskt. Jag saknar till exempel Gustav Vasa, men annars tycker jag att Everdahl är väldigt bra på att blanda ämnen och personer. Jag tycker också att det är bra att han tar upp flera kända människor inom samma ämne och tid. Och jag blev verkligen jättelycklig när jag såg delen om Kitty och vill bara hämta alla mina Kittyböcker hemifrån och läsa dem igen.

För en person som gillar att läsa lättillgänglig och rolig fakta som är skriven på ett humoristiskt sätt, är detta den perfekta presenten. Att kunna sitta och ströbläddra, och samtidigt lära sig något, är i alla fall en av mina drömmar.

 

Tack Norstedts för recensionsexet!

Betyg: 4/5

Titel: Nytt från bildningsakuten
Författare: Göran Everdahl
Serie:
Bildningsakuten #2
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1-307171-8
Antal sidor: 280
Språk: Svenska
Utgiven:
 2016

Kommentera

