Med hjärtat i halsgropen – Elin Niklasson

Baksidestext: 
Vad skulle du göra om du insåg att den enda människan du någonsin kunnat lita på var ett monster?

När fjortonårige Tozan får reda på en fruktansvärd hemlighet ställs han inför ett svårt beslut: för att stoppa en ondskefull plan måste han förråda sin egen far.

Fylld av tvivel ger han sig ut i en främmande värld, där dödliga sjukdomar härjar och ett inbördeskrig är nära. Amuletten som han bär kan antingen rädda folket eller orsaka deras undergång. Det är upp till Tozan att varna dem innan det är för sent, men kan han verkligen lämna allt han känner till bakom sig?

Första meningen: Mitt hjärta bankade hårt i bröstet och min blick flackade vilt runt mig.

Kommentar: En ungdomsroman med känslan av att vara en historisk roman fastän allt sker någon helt annanstans i en helt annan tid. Det är lite spännande och det hade kunnat bli hur bra som helst.

Vare sig storyn eller karaktärerna har tyvärr något särskilt stort djup, utan allt ger egentligen som en resa från punkt A till punkt B känns det som. Ingenstans stannar man och går in på djupet, utan det handlar hela tiden om att komma framåt och att inte tala om någonting för varandra. Det som däremot finns, det är en bra beskrivning av känslor, av rädslor och av Tozans inre liv.

Språket är lättsamt och boken blir också lättläst, men den resonerar inte i mig. Den hade kunnat göra det, för själva idén med boken är bra, men den skulle behövt arbetats lite mer och fördjupats lite känner jag, personligen.

Det finns absolut överraskningar i boken och jag är mycket glatt överraskad över att den inte slutade som jag trodde. Slutet är väldigt bra, och enbart det gör mig intresserad och nyfiken på fortsättningen på den här trilogin.

Tack Fantasi-förlaget för recensionsex!

Betyg: 2,5/5

Titel: Med hjärtat i halsgropen
Författare: Elin Niklasson
Serie:
Trilogin om Amuletten #1
Förlag: Fantasi-förlaget
ISBN: 978-91-981602-2-2
Antal sidor: 242
Språk: Svenska
Utgiven:
 2015

Kommentera

