Kollektivt självmord – Arto Paasilinna

Baksidestext: 
Direktör Rellonen och överste Kemppainen stöter ihop i en avsides belägen lada som de båda uppsökt för att ta sina liv. Två är en för mycket och de skjuter upp sina självmord. Efter några dagar med bastubad, öl och vodka får de en lysande idé. Det finns säkert tjogtals självmordskandidater runt om i landet. Varför inte samla dem och genomföra historiens mest anmärkningsvärda kollektiva självmord? Det är startskottet till en halsbrytande resa i lyxbuss mot dödsriket, där jakten på den perfekta sista viloplatsen går från Finland, genom Nordnorge till södra Europa. Paasilinna behandlar självmordets dystra och tabubelagda aspekter med till synes naiv, men samtidigt satirisk och ironisk humor, blandad med mänsklig värme.

Första meningen: ” Finnarnas mäktigaste fiende är svårmodet, dysterheten, den bottenlösa apatin.”

Kommentar: Jag är pessimist, det erkänner jag på en gång. Jag har dessutom lite morbid humor och är superironisk (jag vet, varför har inte jag ett ton med bästa kompisar som bara pockar på om min uppmärksamhet?). Därför tänkte jag att den här boken skulle passa mig. Paasilinna är känd för sina humoristiska böcker och både baksidestexten och första meningen bådar gott.

Sen går det utför. Det är inte många gånger jag drar på smilbanden utan tycker snarare att det är en väldigt lång och tråkig bok som dessutom är ganska svårläst. Det är många namn, och hela tiden skrivs både titel och namn ut, vilket gör att allt känns väldigt omständligt.

Visst händer det lite putslustiga saker genom boken och en hel del saker som skulle kunna ses som dråpliga men i slutändan kanske det handlar om att jag inte förstår Paasilinnas sätt att skriva och uttrycka sig på. För ni ser ju själva; ”en resa i lyxbuss till dödsriket”, det skulle ju kunna vara askul men allt blir bara ett ändå ”nja” när jag läser den.

Kan säga att boken inte ens står kvar i bokhyllan, utan donerades snabbt vidare till min far som påstod att han ville läsa den.

Betyg: 1,5/5

Titel: Kollektivt självmord (Original: Hurmaava joukkoitsemurha)
Författare: Arto Paasilinna
Förlag: 
Brombergs bokförlag
ISBN: 91-7643-560-1
Antal sidor: 259
Språk: Svenska (Original: finska)
Utgiven:
 2002 (Original: 1990)

 

Kommentera

