Hur svårt kan det vara? – Mia Törnblom

Baksidestext:
”Hur svårt kan det vara att ha med andra människor att göra?

Mia Törnblom erkänner utan omsvep att det många gånger är skitsvårt, men egentligen inte så komplicerat. Här får vi alla ta del av kloka, gripande, komiska, sorgliga och knasiga möten som alla berättar något om oss själva om våra tillkortakommanden och innersta önskningar. Om hur svårt det kan vara att säga det man vill när det egentligen borde vara enkelt.

Som alltid bjuder Mia generös på historier från sitt eget liv och varvar med berättelser och anekdoter som hon sprungit på genom åren. Här finns inga metoder eller övningar, men desto mer klokskap, medmänsklighet och igenkänning.”

Första repliken: ”Livet är orättvist och det suger regelbundet!”

Kommentar: Ja, livet är orättvist och det suger faktiskt regelbundet! Är det något jag vill att mitt barn lär sig också är att allt banne mig inte är rättvist och att det inte finns någon magisk fe som kommer och ger honom saker bara för att andra har det. Det är sånt där som vi egentligen vet innerst inne men det är också såklart svårt att acceptera ibland att ”alla andra har”. Jag är först att räcka upp handen och erkänna detta.

En bit in i Törnbloms bok kom jag på mig själv med att tänka ”men det finns ju inga förbannade tips i den här boken” och det var för att jag, som ovan läsare av den här typen av böcker, tänkte mig att det skulle stå svart på vitt vad jag, som enskild person, borde göra i en massa olika situationer. Det skulle ju såklart innebära att Törnblom skrivit en bok till bara mig, för att alla andra ska behöva reagera på exakt samma sätt som jag gör eller bör göra är ju en väldigt konstig tanke.

Istället kan man se det som att Törnblom radar upp självklarheter. Självklarheter som att man ska vara tydlig och inte anta att alla andra förstå vad en menar hela tiden. Att det inte är en själv som är normen utan att det finns andra människor som inte alls har samma värderingar och åsikter som en själv och då är det faktiskt mycket bättre att säga vad man menar, eller tala om vad man tycker sig ha gett upp för någon annan person. Är det självklarheter? Ja, det är det absolut, men de tål att höras och läsas gång på gång på gång. Det spelar ingen roll att jag vet att alla andra runt mig också är enskilda personer med egna tankar och intressen, på något sätt tror jag ändå att alla tänker lika som mig och kan alla konstiga saker jag kan.

Är jag då drastiskt hjälpt av den här relationsboken? Nä, det skulle jag inte påstå att jag är men jag tycker om att det inte är en bok med pekpinnar utan en bok som får mig att reflektera, fundera på vad som är viktigt och rätt för mig och framför allt kanske att inte tro att min sambo kan läsa alla mina tankar på grund av ”det begriper väl vem som helst”.

Betyg: 3/5

Titel: Hur svårt kan det vara?
Författare: Mia Törnblom
Förlag: 
Bokförlaget Forum
ISBN: 978-91-37-14172-5
Antal sidor: 205
Utgiven: 2014

 

Kommentera

