Du, bara – Anna Ahlund

Baksidestext:
”Frank, det här är min lillebror John.”
Han tittar upp och ser på mig.
Jag håller andan.
Hans ögon är elektriska. Svarta som ett natthav där blixten slagit ner. Utan att släppa mig med blicken reser han sig upp, ler och sträcker fram handen. Jag tar två steg fram och fångar den. Hans handflata är sval.
”Hej, John.”

Syrendoften ligger som ett täcke över Uppsala och asfalten är varm. John är sexton och ska börja gymnasiet efter sommaren. Föräldrarna har dragit till landet och John och hans storasyster Caroline får klara sig själva i lägenheten där luften står still. Då dyker Frank upp och vänder upp och ner på hela Johns värld. Dessvärre är Frank redan tingad av Caroline. Och hon är van att få som hon vill.

Du, bara är Anna Ahlunds debutroman

Första repliken: ”Första gången jag hör talas om Frank är en kväll i mitten av juni när jag sitter på en pinnstol i köket och är rädd att min syster ska klippa mig i örat.”

Kommentar: Jag har läst ganska mycket om den här boken, tyckte väldigt mycket om presentationen av både baksidestexten och omslaget men samtidigt tänkt att den säkert är upphypad ganska rejält men kände ändå att jag verkligen ville läsa den eftersom jag tycker att det behövs sådana här böcker, om killars kärlek till andra killar, så jag ställde mig i reservationskön på biblioteket efter att ha väntat i ett par månader på att exemplaren skulle finnas inne. Bara det säger en hel del tycker jag. Jag fick ställa mig i reservationskö efter ett par månader, så många har velat läsa den.

När jag väl fick hämta den valde jag att börja läsa den, trots alla andra böcker i min hög. Jag var nyfiken, och ville se om jag skulle tycka om den så mycket som jag hoppades på att jag skulle göra. Det gjorde jag såklart inte, men jag behövde inte bli ett dugg besviken för jag tyckte om den så mycket mer än vad jag trodde. Att det är en ungdomsroman (alltså en bok som behandlar en ungdoms hinder och prövningar) spelar ingen som helst roll. Allt lever och jag dras med på en gång.

Karaktärerna är trovärdiga och självklara. Jag vill kunna vara som Ellie, Johns bästa kompis, och ett tag i början var jag faktiskt tvungen att lägga bort boken ett tag bara för att jag som 29-åring inte vågar vara så mycket mig själv som Ellie och John vågar, som 16-åringar.

Boken är lättläst och flytande, det går fort men det beror också mycket på att jag faktiskt inte ville sluta läsa. Igår kväll satt jag mig med sovande barn i famnen, bara för att hinna läsa så mycket som möjligt. Och det, mina damer och herrar, det är ett väldigt gott betyg.

Betyg: 4,5/5

Titel: Du, bara
Författare: Anna Ahlund
Förlag: 
Rabén & Sjögren
ISBN: 978-91-29-69951-7
Antal sidor: 341
Utgiven: 2016

One thought on “Du, bara – Anna Ahlund

Kommentera

