Harry Potter and the Cursed Child – Parts One and Two – JK Rowling, Jack Thorn & John Tiffany

Baksidestext: ”The eight story, nineteen years later.”


Handling från Goodreads: ” It was always difficult being Harry Potter and it isn’t much easier now that he is an overworked employee of the Ministry of Magic, a husband and father of three school-age children.

While Harry grapples with a past that refuses to stay where it belongs, his youngest son Albus must struggle with the weight of a family legacy he never wanted. As past and present fuse ominously, both father and son learn the uncomfortable truth: sometimes, darkness comes from unexpected places.”

Första repliken: ”Dad. He keeps saying it.”

Kommentar: Jag lär knappast vara ensam att älska Harry Potter-serien. Böckerna, ska då tilläggas. Jag blev nämligen så förbannad under femte filmen att jag inte kunnat se klart dem. Efter att ha läst åttonde boken blir jag sugen på att läsa igenom hela serien igen. Det är en av fördelarna med att glömma det man läser efter ett tag, man kan läsa det igen och igen och igen.

Den här boken har fått kritik för att det är ett manus. En skumläsare som jag har inga problem med det. För mig spelade det ingen roll att det stod vem som sa det innan, det filtrerades helt enkelt bort.

Eftersom det är just ett manus, händer det saker hela tiden. Det blir liksom aldrig stiltje och det kan man ju tycka olika om men jag gillar det. Det blir liksom aldrig tråkigt.

Tycker jag att det verkar vara en rimlig fortsättning av Harry Potter-serien? Njae, det skulle jag inte påstå. Jag tror inte att det är en fortsättning som JK Rowling skulle ha skrivit på egen hand men jag tänker att man måste se på det för vad det är, ett manus gjort för scenframställning och som sådant är det händelserikt och spännande och logiskt. Jag blir sugen på att läsa mer Harry Potter, och det är ett bra betyg.

Boken är lättläst, om man är en sån som kan bortse från manus-upplägget och det tog bara någon timme att läsa hela.

Betyg: 4/5

Titel: Harry Potter and the Cursed Child – Parts One and Two
Författare: JK Rowling, Jack Thorne, John Tiffany
Förlag: 
Little, Brown
ISBN: 978-0-7515-6535-5
Språk: engelska
Antal sidor: 343
Utgiven: 2016

Bild lånad från Goodreads

Kommentera

