Vad gör alla superokända människor hela dagarna? – Fredrik Lindström

Handling: Superokända människor har superokända liv, men kanske är de värda att titta närmare på ändå?

Fredrik Lindström ger små korta porträtt av helt vanliga människor och deras tankar, drömmar och bekymmer. Man får bland andra följa en man som stör sig på de som arbetar på Åhléns, en kvinna som är lite för angelägen och en man som faktiskt bara vill ligga lite.

Kommentar: Om det är ”sex, drugs and rock and roll” för en rockstjärna så är det i alla fall väldigt mycket sex för medelsvensson.

Jag minns hur min svensklärare i gymnasiet läste den här boken för oss och hur jag fick ligga med ansiktet ner mot bänken för att jag blev så röd om kinderna när hon läste den. Sen har jag faktiskt ingen aning om hur den hamnade i min bokhylla men där stod det. Vet att jag har läst den på egen hand runt gymnasieåldern också men nu kändes den vettig att läsa igen. 29 år gammal. Det är mer igenkänningsfaktor i den här åldern än rumt 19-20.

Jag tycker om att det är små korta inblickar ur personers liv. Jag tycker om hur Lindström väljer att fokusera på personernas inre liv, alltså deras tankar, drömmar och önskningar istället för att bara fokusera på det yttre. Den är också lättläst, med lättsamt språk. Det gör säkert sitt till att kapitlen är så korta att det känns lätt som en plätt att läsa ett par stycken. Man hinner inte heller lessna på karaktärerna när de blir presenterade så kort.Däremot är det lite för mycket knulla (min telefon vill inte ens skriva ordet tydligen) för min smak, och det är väl inte en bok jag känner att jag behöver läsa en tredje gång. Jag saknar också en bild av ur den andra människan tänker i de fall det är delar ur ett par som porträtteras.

Frågan är ju om de superokända människorna är superokända när de blivit omlästa såhär?

Betyg: 2,5/5

Titel:  Vad gör alla superokända människor hela dagarna?
Författare: Fredrik Lindström
Förlag: Albert Bonnier förlag
ISBN: 91-0-057941-6
Språk: svenska
Antal sidor: 215
Utgiven: 2002

Kommentera

