Under vintergatans alla stjärnor – Camilla Davidsson

Handling: Emma flyr utarbetad från Stockholm till London för att försöka ge förhållandet med americanen Eric en ärlig chans. De har ett passionerat förhållande men det utvecklar sig inte på det sätt som Emma vill, och hon tar en ny tillflykt till en pilgrimsvandring hon hört om av en slump. Hon får för sig att det är precis det hon behöver för att reda ut saker och ting i sitt liv.

I åttio mil vandrar hon genom Spanien till Santiago de Compostela, mitt i sommaren. Ibland är hon ensam, men ofta har hon sällskap av en rad färgstarka individer. Hennes spontana infall att pilgrimsvandra utvecklar sig till en resa som får henne att ifrågasätta en hel del som pågått i hennes liv.

Kommentar: Tusan, så bra! Det här är en debutroman, och det kanske märks ibland i det språkliga, men det är inget som jag stör mig på. Det är sällan jag läser en bok som griper tag i mig på det sättet som Under vintergatans alla stjärnor gör. Jag vill hjälpa Emma, prata med henne, lyssna på henne, ibland skaka om henne och vara hennes vän. Jag blir också enormt sugen på att pilgrimsvandra, vilket är en stor bedrift för promenader är inte min grej alls. Davidsson skriver jordnära och personligt, och det är tydligt att hon hyser varma känslor för just pilgrimsvandringen.

Det här är en av de få böcker som jag verkligen känt att jag måste läsa fortsättningen på, och på en gång! Tur för mig att jag inte hittade den här när den var nyutgiven.

Den här boken kommer definitivt stå kvar i min bokhylla. Efter att jag fått tillbaka den från min mamma då, som lånade den på en gång när jag läst klart den.

Betyg: 5/5

Titel: Under vintergatans alla stjärnor (Caminon #1)
Författare: Camilla Davidsson
Förlag: 
Bladh by Bladh
ISBN: 9789187371332
Språk: svenska
Antal sidor: 298
Utgiven: 2014

 

2 thoughts on “Under vintergatans alla stjärnor – Camilla Davidsson

Kommentera

