Pensionatet vid världens ände – Camilla Davidsson

Handling: Efter att ha gått en pilgrimsvandring i Spanien kommer Emma tillbaka till Sverige och ska landa och känna efter vad hon vill göra. Tyvärr behövs det pengar för att leva och hon tar en tjänst som hon blivit head-huntad för och är snart tillbaka i ekorrhjulet och hon börjar må sämre och sämre.

När det blir dags för semester tipsar en av hennes vänner henne om en stuga som finns till uthyrning på Gotland och Emma väljer att spendera två månader där i sin ensamhet, förutom ibland när hon sällskapar med Olof, som hon hyrt stugan av, eller Harriet som äger pensionatet i närheten. Emma gör sitt bästa för att inte fortsätta i samma hjulspår och skynda hela tiden, utan att istället slappna av och hitta tillbaka till känslan från pilgrimsvandringen.

Kommentar: Emma är tillbaka, med råge. Det är så svårt att inte skrika ut sin frustration över hur hon beter sig. Det är en känsla som håller i sig från första boken. I och för sig kan detta bero på att jag läste dem direkt efter varandra men det tror jag inte.

Camilla Davidsson har ett sätt att skriva som får en att tänka efter och försöka förstå hur man själv reagerar och varför och det tycker jag är väldigt speciellt. Dessutom får hon in väldigt mycket faktainformation i den här boken som inte kommer påtvingat, utan verkar trovärdigt och naturligt.

Det enda egentligen lilla klagomål jag har kommer på mig själv, och det handlar om att jag trodde att jag förstod vad som skulle hända direkt när jag läste titeln på uppföljaren, och så införlivades inte mina förväntningar. Det gör att jag blev lite besviken, men det handlar inte så mycket om boken i sig utan mest att jag får lära mig att lugna ner mig lite och inte låta hjärnan jobba på högvarv hela tiden (ser ni, jag sa ju att Davidsson får en att reflektera).

Betyg: 4/5

Titel: Pensionatet vid vägens ände (Caminon #2)
Författare: Camilla Davidsson 
Förlag: 
Bladh by Bladh
ISBN13: 9789187371646
Språk: svenska
Antal sidor: 300
Utgiven: 2015

Kommentera

