Kvinnan på tåget – Paula Hawkins

Handling: Rachel Watson är arbetslös och alkoholiserad. Hennes äktenskap har kraschat, hon är inneboende hos en gammal väl och vågar inte tala om att hon blivit av med jobbet för att hon varit full. Därför åker hon fortfarande tåg varenda dag, och låtsas. Tåget går förbi hennes gamla kvarter, där hennes före detta man bor med sin nya fru. I ett hus ganska nära dem finns några som Rachel kallar för Jess och Jason och som, enligt henne, lever det perfekta livet i ett kärleksfullt äktenskap. En dag ser hon något genom tågfönstret som chockar henne och ett par dagar senare vaknar hon upp bakis med minneluckor. Hon får veta att Jess har försvunnit och är nu spårlöst borta. Rachel kan inte skaka av sig känslan av att veta mer om försvinnandet än hon minns och försöker på alla möjliga sätt att hjälpa både polisen och Jason i sökandet efter Jess, speciellt genom egna efterforskningar.

Kommentar: Den här boken har dykt upp på väldigt många ställen på instagram under de senaste månaderna, och under en kväll när jag hade svårt att sova valde jag att låna den som e-bok. Jag är inte besviken. Jag tycker att det här är en lättsam läsning. Inte ämnesmässigt, absolut inte, försvinnanden är aldrig lätta att läsa om, men jag tycker att språket är lättläst. Det finns många olika ämnen som tas upp i boken, och som behandlas på flera olika sätt. Det är lätt att bli både fäst vid, arg på och sympatisera med, Rachel. Dessutom känner jag att det är en historia som man lätt kan identifiera sig med. Inte på det sätt att man är alkoholiserad och olycklig efter att äktenskapet kraschat, men att man ser saker från håll och läser in en hel del i det som kanske inte stämmer. Rachel anser att Jess och Jason har det perfekta äktenskapet baserat på ögonblicksbilder som hon ser, och så är det väl lite för oss alla?

Tyvärr lyckades jag räkna ut en del av slutet ganska tidigt, vilket kändes tråkigt. Det vet jag inte om det är för att jag har läst många sådana slags böcker/sett många sådana serier eller om det är för att boken är förutsägbar. Hur som helst tycker jag inte att det gör jättemycket i slutändan.

Däremot kan jag tycka att slutet är abrupt och att det känns som om det fattas en del där någonstans, men det är nog mest min egen känsla.

Betyg: 3/5

Titel: Kvinnan på tåget (Original: The Girl on the Train)
Författare: Paula Hawkins
Förlag: 
Massolit Förlag
ISBN: 9187783436
Språk: Svenska (original: engelska)
Antal sidor: 396
Utgiven: 2015 på svenska (original: 2015)

Kommentera

