Det är något som inte stämmer – Martina Haag

Handling: ”Man hör om hur det händer andra. Man tycker synd om dem. Och man vet, innerst inne, att det aldrig kommer att hända en själv. Men man har ingen aning.

Det här är en roman om överlevnad. Om betydelsen av en rödrutig jacka. Om tama järvar med eldkastare. Om en bottenlös fjällsjö, dit ingen får gå, och om hur man reser sig, trots att man är helt säker på att man inte orkar längre.” – från Goodreads

Petra genomgår en, för henne, helt oväntad separation med sin man som har hittat en ny kvinna och har valt att ta ett jobb uppe på ett fjäll som stugvärd för att hela sig själv och skriva på sin nästa bok. I stugan är hon helt ensam förutom när det kommer vandrare för att sova över. Boken är en blandning av nutid och tillbakablickar på ett äktenskap i spillror.

Kommentar: Nu är det ett tag sedan jag läste den här boken, men den har inte lämnat mig. Det skulle kunna vara en bra sak, men just i det här fallet är det inte så. Jag har läst andra böcker av Martina Haag, och tycker att de har varit helt okej. Så självklart valde jag att låna den här som e-bok när jag läste flera bloggar och instagramkonton som hyllade den till skyarna. Kanske var det felet? Kanske hade jag alldeles för stora förhoppningar på boken?

Jag tycker den är ”lacking”, i brist på det svenska ordet. Den känns hastigt skriven och inte genomarbetad alls. Det känns som om historierna inte har hunnit utvecklas var för sig och därför var det bättre att pyssla ihop det till en bok. Kanske har det att göra med att det inte ska verka vara fullt så lika som hennes eget uppbrott, men för den som är lite insatt i svenskt kändisskvaller har man det i bakhuvudet hela tiden. Det är synd, för det skulle kunna vara en käpp i hjulet för henne.

Antagligen är jag inte målgruppen för boken, och jag skulle inte heller rekommendera den. Jag hade väldigt svårt att få någon slags relation med någon karaktär. Allt känns främmande och avfjärmat, och jag tycker faktiskt inte heller att det händer något. Det är en transportsträcka rakt igenom.

Betyg: 2/5

Titel: Det är något som inte stämmer
Författare: Martina Haag
Förlag: 
Piratförlaget
ISBN: 9789164203816
Språk: Svenska
Antal sidor: 195
Utgiven: 2015

Bild tagen från Goodreads

Kommentera

