Alkemistens dotter – Carl-Michael Edenborg

Handling: Rebis Aurora Drakenstierna är speciell. Hon föds som den sista i en släkt av alkemister i slutet på 1700-talet. Hon är den utvalda. Hon har ett uppdrag som hon är den enda som kan utföra och som kommer förändra världen oåterkalleligt. Det är hennes stora hemlighet. En hemlighet som hon bär helt ensam efter att hennes far dör.

Efter ett par år kan inte Rebis komma längre ensam känner hon, utan hon letar reda på lite släktingar och ger sig ut på jakt efter dem i Europa. Hon är säker på att någon kan hjälpa henne att komma vidare i sitt uppdrag. Efter paus i Marstrand och Paris hamnar hon så i Berlin, där hon träffar släktens svarta får Andreas, men kan hon lita på honom? Rebis och pigan Kristin har blivit attackerade flera gånger under färden, och alla skyller på varandra. Ska hon kunna hitta det hon söker för att slutföra uppdraget?

Kommentar: Ett av årets bokreafynd. Älskade ögonblickligen omslaget. Det tilltalade mig enormt. Dessutom tycker jag om lite sånt där som är magiskt och mystiskt, så den här boken borde passa mig. Det gör den, efter halva ungefär. Den är trögstartad, tycker jag. Det är svårt att komma in i den och det är ett högtravande språk. Även om det händer en del under bokens första hälft känns det traggligt att ta sig igenom. Rebis är högfärdig och svår att tycka om, och det får mig att egentligen inte bry mig om vad som händer. Sen vänder det någonstans och slutet är oväntat och faktiskt också ganska fantastiskt.

Jag hade önskat att känslan som fanns i slutet hade varit med hela tiden. Utan att förstöra för mycket tycker jag att Rebis blir mer personlig och mer, mänsklig, ju längre boken fortgår, och det räddar upp det för mig. Kanske är det också så att jag får mer förståelse för varför hon är som hon är, vilket får mig att lättare relatera till henne.

Jag måste också säga att jag tycker om att verkliga personer finns medvävda i den här berättelsen. Som historieintresserad tycker jag att det är enormt kul.

Edenborg nominerades till Augustpriset 2014 för den här boken, men fick inte priset. Det gick istället till Liv till varje pris av Kristina Sandberg.

Betyg: 3/5

Titel: Alkemistens dotter
Författare: Carl-Michael Edenborg
Förlag: 
Natur & Kultur
ISBN: 9127139956
Språk: Svenska
Antal sidor: 379
Utgiven: 2014

Bilden lånad från Goodreads

Kommentera

