Us – David Nicholls

Bild lånad härifrån.

Handling: ’I was looking forward to us growing old together. Me and you, growing old and dying together.’

‘Douglas, who in their right mind would look forward to that?’

Douglas Petersen väcks en natt av sin fru som talar om att hon tror att hon vill skiljas. Deras son Albie, eller Egg, ska börja på college och frun Connie tror inte att de kan göra varandra lyckliga för alltid. Hela familjen ska åka på en resa Europa runt för att ha en sista semester ihop medan de bor som en stor lycklig familj och Douglas bestämmer sig för att han inte alls ska förlora sin fru utan vinna tillbaka henne någonstans i Europa.

Douglas är en rationell man, en vetenskapsman, medan Connie är en konstnärssjäl rakt igenom. Sonen speglar mer Connie, och det är jobbigt för Douglas. Boken är en blandning mellan nutid och dåtid där allt berättas ur Douglas perspektiv. Till och med när en dragspelande nya zeeländska dyker upp i bilden på ett hotell.

Kommentar: Citatet längst upp följer i stort sett direkt på när Connie berättar för Douglas att hon inte tror att deras äktenskap har någon framtid och jag tyckte om början på boken.

Sen vet jag inte vad som hände. Det tog väldigt lång tid för mig att slutföra läsningen och det berodde egentligen enbart på att jag behövde börja busspendla till jobbet istället för att åka bil. Mittendelen av boken var egentligen bara transportsträcka kändes det som och det var inte förrän på slutet som boken tog sig igen och jag ville läsa den.

Jag tror att det mest handlar om att jag tycker att Douglas är så svår att relatera till och ibland också direkt svår att tycka om medan jag inte heller tycker om det sätt som alla använder för att försöka få honom att ändra på sig.

Är det något jag däremot tycker om är det Douglas ovillkorliga kärlek till Connie, även om det känns något förlegat att det egentligen inte är viktigt att hon inte tror att hon kan vara lycklig med honom. Enligt honom ska hon bara vara det.

Med tanke på slutet så tycker jag ändå att det här är en läsvärd bok, men det kanske inte är en bok jag kommer läsa igen.

Titel: Us
Författare: David Nicholls
Förlag: 
Hodder
ISBN: 9780340896990
Språk: Engelska
Antal sidor: 396
Utgiven: 2015

Kommentera

