OMG! I’m in love with a geek! – Rae Earl

Bild lånad härifrån.

Handling: Hattie Moore är 15 år och upptäcker att hon har blivit kär i en nörd. Inte vilken nörd som helst heller, utan en av hennes allra bästa kompisar – Goose. Hon tycker att hon har varit övertydlig och nu ligger bollen på hans planhalva. Goose gör dock inget utan verkar mer intresserad av sin geckoödla så Hattie bestämmer sig för att hitta den riktigt stora kärleken på annat sätt istället.

Inte nog med detta! Hatties riktiga pappa ska komma och hälsa på och hennes familj är helt galen. Mötet med fadern blir inte som Hattie tänkt sig utan hon känner sig mer missförstådd än vanligt. Inte blir det bättre av att mormor har köpt en ny iPad och verkar bli beroende av Twitter, att mamma är upprörd över att Hatties pappa kommer och att hennes styvfar Rob kanske känner sig undanskuffad och inte nog som far, även om han varit den bästa han kunnat och Hattie kan få.

Kommentar: Det här är en dagboksroman och sådana brukar passa mig. Dock märktes det ganska snabbt i läsningen att jag inte är den tänkta målgruppen för den här boken. Det är ingen djup bok, och det är såklart inte meningen heller men jag kunde inte på något sätt identifiera mig med Hattie och det gjorde boken svårläst. Jag kände mig mest gammal, om jag ska vara ärlig för jag sympatiserade mer med de vuxna än med ungdomarna. Dessutom känner jag att det fattades en hel del genom att inte ha läst första boken i serien, och det är lite synd.

Något jag däremot trodde att jag skulle störa mig på, men inte gjorde, var typsnittet boken var skriven i. Det känns som om en tonåring har skrivit den, om så en tonåring med väldigt snygg handstil. Så det har Earl lyckats väldigt bra med.

Däremot tycker jag om mormodern i boken. Hon påminner mig lite om mormor Mazur i böckerna om Stephanie Plum. En äldre dam som kör sitt race och inte bryr sig om vad andra tycker. Mer sådant i böcker att ha som förebilder!

Allt som allt skulle jag ge den här boken kanske 1,5 av 5 i betyg och den kommer inte att stå kvar i min bokhylla.

Titel: OMG! I’m in love with a geek!
Författare: Rae Earl
Serie: 
Hattie Moore #2
Förlag: 
Walker
ISBN: 9781406340020
Språk: Engelska
Antal sidor: 272
Utgiven: 2015

Kommentera

