Ljusets väktare – Marie-Louise Fritzén

Handling: När Elisèau är nyfödd mördas hennes mamma Adalais av ett gäng rövare på uppdrag från någon annan. Elisèau lämnas hos en släkting till sin pappa Enricx för att växa upp i säkerhet. Det är nämligen så att Enricx tror att både hans och Elisèaus liv är i fara. Enricx är riddare och vill hämnas sin älskades död  men måste ta sold (ungefär: bli yrkessoldat) hos greven av Foix för att kunna tjäna uppehälle för både sig själv och sin dotter. När påvens män kommer för att jaga kättare hämtar Enricx sin dotter till grevens slott där hon ska lära sig att vara en dam, men det slutar med att hon får lära sig både krigskonst och latin tillsammans med hovetikett för damer. Hon är en fri själ, som dessutom uppfostrades lite i tonerna av att vara en pojke för att förvirra möjliga faror så Enricx har sina händer fulla med att klara både korståg, påvens attacker, grevens fiender och en bångstyrig och viljestark dotter.

Kommentar: Jag tycker inte att jag har läst så många historiska romaner, trots mitt historieintresse. När jag såg den här på Östergötlands bokmässa i september 2015 köpte jag den snabbt. Jag gillar ju ändå som sagt historia och det övernaturliga fascinerar mig så det här kändes som en ”perfect fit”.  Kanske var det mina förväntningar som gjorde att jag inte tyckte om den så mycket som jag kunde ha gjort.

Det är en bra bok, och spännande. Det händer saker hela tiden men det känns inte tillkrystat eller så. Det känns också som en väldigt ”trolig” bok, det övernaturliga till trots.

Och kanske är det där skon klämmer. Det som är övernaturligt i boken känns troligt, även om det är övernaturligt. Jag hade nog hoppats på mer ”övernaturlig” övernaturlighet. Även Enricx sökande efter hämnd kommer bort någonstans och det känns synd. Dock ska ju det här vara en första bok i en serie, om jag förstår det rätt, och då är det ju inte konstigt. Kanske kommer detta vidare i nästa bok, när Elisèau har blivit ännu mer vuxen?

Jag tycker väldigt mycket om Elisèaus styrka i sig själv och hur hon gör saker som hon inte får i egenskap av sitt kön eller sin status.

Jag kommer nog definitivt att läsa nästa bok i serien också.

Titel: Ljusets väktare
Författare: Marie-Louise Fritzén
Serie: 
#1 i Ljusets väktare
Förlag: 
Hoi Förlag
ISBN: 9789175579702
Språk: Svenska
Antal sidor: 269
Utgiven: 2015

 

Kommentera

