Top Secret Twenty-One – Janet Evanovich

Handling: Trentons mest populäre bilförsäljare, Jimmy Poletti, arresterades för att sälja en massa annat än just begagnade bilar. Nu är han ute genom borgen och det är prisjägare Stephanie Plums jobb att hitta honom när han missar sitt datum hos domstolen. Det går inte riktigt som planerat, och den irriterande Randy Biggs står helt plötsligt på Stephanies tröskel och påstår att Jimmy Poletti försöker mörda honom. Och mycket riktigt, i Polettis närhet dyker det upp fler och fler lik. Inte ens Joe Morelli, Stephanies pojkvän-ish och stans hetaste polis kan få någon rätsida på det hela. Det blir inte bättre heller när Stephanies största frestelse, überprisjägaren Ranger blir måltavla för en lönnmördare och måste ta Stephanies hjälp för att överleva.

Allt detta är vardagsmat för Stephanie Plum. Hon ryggar inte ens tillbaka för ett pack med vilda Chihuahuas. Det svåraste är att hantera mormor Mazur och hennes att-göra-innan-jag-dör-lista där en bröstoperation och att hämnas på Joe Morellis mormor Bella kan finnas med, men det är en hemlighet.

Kommentar: Det här är en av mina favoritserier när det kommer till böcker. Jag har läst alla och flera av dem har jag dessutom läst flera gånger. De är alltid en källa till högt fnissande (så det kanske inte är något jag rekommenderar att man läser bland folk för att inte verka komplett galen).

Det jag beundrar med Evanovich är att hon kan skriva så många böcker om samma människa men det är ändå nya böcker hela tiden. Visst är det samma upplägg. Någon har försvunnit efter att borgensfirman har löst ut henom och det är Stephanie Plums jobb att hitta sagda människa igen och det gör hon genom tur mer än skicklighet och hjälp men det gör inget eftersom alla karaktärer i böckerna är så fantastiska. Jag älskar mormor Mazur, hon är min stora hjälte och jag hoppas att jag en dag kan bli som henne. Jag avundas ex-horan Lulas totala självsäkerhet i sig själv och jag älskar Stephanies relationer med Morelli och Ranger.

Comedy crime kallas genren och det kan ju förklara fnissattackerna. Det här är min källa till lättlästa, roliga böcker som ändå är spännande. Jag har läst dem både på svenska och engelska men de svenska översättningarna kan inte komma i närheten av originalet just för Evanovichs språkbruk.

Titel: Top Secret Twenty-One
Författare: Janet Evanovich
Serie:
#21 i Stephanie Plum-serien
Förlag: Headline Publishing Group
ISBN: 978 1 4722 0161 4
Språk: Engelska
Antal sidor: 339
Utgiven: 2014

Kommentera

