Jamtland, Jamtland, jamt & standutt!

Ursprungligen kommer jag från Strömsund som ligger i Jämtland. Numer är jag jämte i exil i det främmande och ytterst skrämmande territoriet Östergötland, och då gäller det ju att vara lite extra patriotisk vid väl valda tillfällen.

Idag är ett sådant tillfälle. Den 12 mars firar nämligen Jämtland sin nationaldag. Ett firande med anor till 900-talet då det självständiga Alltinget startades och det inföll alltid veckan då 12 mars var.

Här hemma firas det med lagom volym. Jag plockade fram min flagga som annars står i ett fönster och bläddrade lite i Orlboka av Bo Oscarson. Jag har också lyssnat på Jämtlandssången. Tyvärr finns inte många versioner på just jämska, det kan vara något att ta tag i. Jämska är inget jag använder i dagligt bruk, förutom vissa ord som jag växt upp med. Min mormor däremot, 94 år, hon pratar ganska mycket jämska. Därför tycker jag att det är skönt att kunna ta fram Orlboka ibland och bläddra lite. Tyvärr är det ju så att jämska knappt kan räknas som en dialekt, utan är mer åt ett eget språk, eftersom dialekten har dialekter i sig. Strömsundarna uttalar inte, och har inte alltid ens samma ord för, saker som Krokomsborna osv.

Det är dessutom bra att ha den hemma som stöd för min småländska sambo när han inte förstår mig och jag utbrister: ”Vadå, heter det inte så på svenska?”

Kommentera

