Bokrean 2016

Bokrean är min favorithögtid på hela året och det är nästan den enda gång jag tillåter mig att köpa på mig en massa nytt. Det rimmar dåligt med att rensa ut det gamla ur bokhyllan genom att läsa mig genom den men så blev det ändå.

Hittills i år (bokrean är ju ändå inte slut än) har det blivit upp mot tjugo böcker, men då är det inte bara böcker till mig. Både böcker till sambon och till barnet slank ner i korgen.

Något jag däremot köpte till mig själv var dessa tre böcker ni ser ovan, utgivna av Albert Bonniers förlag. De är samlade diktverk av Gustaf Fröding, Nils Ferlin och Edith Södergran. Jag har aldrig riktigt fastnat för dikter, men jag tänkte ge dem en chans och de här vackra omslagen gjorde att jag verkligen ville ha dem stående i bokhyllan. Det är knappast något jag kommer läsa från pärm till pärm men sedan jag köpte dem igår har jag suttit och bläddrat lite i dem och finner det mysigt att bara kunna öppna en sida lite varstans och läsa något kort som (förhoppningsvis) talar till mig.

Kommentera

