Främlingen – Albert Camus

Albert Camus Främlingen (originaltitel: L’Étranger) kom ut 1942. Camus fick nobelpriset i litteratur 1957.
Mersault är en helt vanlig människa, vars mor dör på ett sjukhem. Det här med att sätta äldre på sjukhem är något ovanligt för tiden, och Mersault sörjer inte särskilt öppet på begravningen. Det blir han förebrådd för och det kommer att straffa sig. Sedan får vi följa med Mersault när han skapar bekantskaper på gott och ont i livet och slutet är minst sagt oväntat.
Om vi säger såhär; hade det här varit en amerikansk film hade det aldrig slutat likadant. Jag tycker om klassiker, om tanken att ha dem ståendes i bokhyllan och den här boken köpte jag för något år sedan på bokrean. I och med nyårslöftet blev den omläst och jag är inte överförtjust i den. Den börjar trögt, för att sen bortåt mitten nångång ta sig men det är inte en lång bok så det är egentligen ingenting som gör så mycket.
Det är väl kanske inte den bok man bör ta sig an om man inte tycker om att läsa, men det är helt klart värt att ha läst den. Jag kan tänka mig att wannabe-skribenten, eller skribenten för den delen, kan ha nytta av att läsa sådana här personporträtt.
Kommentera

